Hlavní obsah

Ztráta Aholdu vyšplhala na 1,2 miliardy eur

AMSTERODAM/ZAANDAM

Maloobchodní řetězec Ahold měl v loňském roce čistou ztrátu 1,21 miliardy eur (téměř 40 miliard korun), což vedení firmy zdůvodnilo započtením mimořádných položek kvůli účetnímu skandálu v americké odnoži U.S. Foodservice. Ahold byl v loňském roce největší maloobchodní sítí v České republice.

Foto: archiv Muzea jihovýchodní Moravy

Malenovický hrad

Článek

Ahold měl výsledky hospodaření za loňský rok zveřejnit už na jaře, ale vzhledem k odhalení účetního skandálu si vyžádal odklad několik měsíců. Dohodnuté termíny však nedodržel a vynutil si další odklad. Řetězec zároveň přepočítal výsledky za rok 2001 a za rok 2000.

Firma v únoru šokovala veřejnost a finanční trhy oznámením, že u americké dceřiné firmy U.S Foodservice nadhodnocovala v posledních třech letech zisk celkově o téměř jednu miliardu dolarů. Kvůli skandálu se firma dostala do těžkých problémů a pod tlak na urychlené snižování dluhu v celkové výši 12 miliard eur.

Počátkem září akcionáři schválili jmenování dvou nejvyšších manažerů firmy. Nové vedení firmy slíbilo, že bude problémy firmy řešit postupně a k okamžitým radikálním krokům se nechystá. Třetí na světě

V roce 2001 Ahold podle nových čísel vykázal čistý zisk 750 miliónů eur (asi 24 miliard Kč), původně ale tvrdil, že zisk činil 1,11 miliardy eur. Podobně čistý zisk v roce 2000 činil 920 miliónů eur (asi 29,4 miliardy Kč), když v dřívější zprávě firma uváděla zisk 1,11 miliardy eur. Ahold v České republice vystupuje pod značkami Albert a Hypernova a loni měl tržby kolem 32 miliard korun.

Odpisy nehmotného majetku se podle účetních standardů GAAP loni podle neauditovaných výsledků vyšplhaly na 3,2 miliardy eur, z čehož 2,7 miliardy připadá na divizi U.S. Foodservice. Ahold už výsledky ve středu večer předložil financujícím bankám, zveřejnil je ale až dnes ráno.

Provozní zisk v loňském roce činil bez započtení mimořádných položek a odpisů 2,15 miliardy eur, čisté tržby dosáhly asi 62,68 miliardy eur a řetězec si tedy udržel třetí místo mezi světovými maloobchodními sítěmi. Na prvním místě je americký Wal-Mart, hned za ním se drží francouzský Carrefour, připomíná agentura Reuters.

Související články

Výběr článků

Načítám