Článek
Most, který byl postaven v 70. letech 20. století, vyšel zhruba na 60 milionů dolarů, nicméně náklady na jeho přestavbu budou nejméně desetkrát vyšší než jeho původní cena, upozornil technický expert ze společnosti COWIfonden David MacKenzie.
„Musí se to postavit rychle kvůli tlaku na dopravu,“ řekl MacKenzie pro Sky News. Přes most denně přejede více než 30 tisíc vozidel, jde tak o důležitou dopravní tepnu. „Takže to nakonec bude nákladná přestavba,“ dodal.
Americký prezident Joe Biden v úterý oznámil, že rozsáhlou rekonstrukci mostu by měla zaplatit vláda. „Mým záměrem je, aby federální vláda zaplatila veškeré náklady na rekonstrukci tohoto mostu, a očekávám, že Kongres mé úsilí podpoří,“ uvedl Biden ve svém projevu v Bílém domě.
Šest pohřešovaných dělníků po pádu mostu v Baltimoru je zřejmě po smrti
Kdo ale zaplatí zbytek? Zdroje z oboru listu Financial Times (FT) sdělily, že je stále příliš brzy na to, aby poskytly spolehlivý odhad. S určitostí lze jen říct, že nejvíce zaplatí pojišťovny, které by měly kompenzovat poškození mostu, narušení přístavu a jakékoliv ztráty na životech.
Pozornost bude upřena zejména na pojištění ochrany a odškodnění (P&I), které si platí majitelé lodí, aby pokryli potenciálně obrovské náklady na jakoukoliv škodu, kterou způsobí lidem, majetku a životnímu prostředí.
Tahle ochrana se v první řadě vztahuje na loď Dali a měla by ji pokrýt společnost Britannia P&I Club. Ta FT sdělila, že „úzce spolupracuje se správcem lodi a příslušnými úřady, aby zjistila fakta a pomohla zajistit, aby tato situace byla řešena rychle a profesionálně“.
Britannia je jednou z 12 vzájemných pojišťoven, které tvoří Mezinárodní skupinu P&I Clubs. Ta má pravidlo, že každá z těchto společností sama pokryje až 10 milionů dolarů ztrát z jednoho incidentu, přičemž o další část se podělí se zbytkem skupiny. Pokud by ztráty přesáhly osm miliard dolarů, tak se zbytek zajistí přes Lloyd’s of London, což je zajišťovací burza, na níž korporace prostřednictvím pojistných transakcí sdílejí a rozkládají riziko z pojištění.
FT se odvolávají na nejmenovaného experta na námořní pojištění, který uvedl, že výplata pojištění odpovědnosti, včetně poškození mostu, by mohla konkurovat rekordní 1,5 miliardě dolarů (přes 35 miliard Kč), která byla zaplacena po havárii výletní lodi Costa Concordia v roce 2012.
Svůj podíl ponesou i společnosti s nákladem
Sociálními sítěmi v úterý také proběhlo, že za škody způsobené na mostě by měly být odpovědné společnosti, které měly na lodi, jež převážela 330 kontejnerů, svůj náklad. Přišel s tím Ryan Petersen, ředitel logistické společnosti Flexport, která měla na lodi dva kontejnery, upozornil server Business Insider.
Letecké záběry zříceného mostu v Baltimoru
Petersen odkazoval na stovky let starý námořní zákon známý jako General Average (Společná havárie), který nařizuje, že společnosti, které mají na palubě lodi kontejnery, byť třeba jen jeden, musí rozdělit škody poměrným dílem na základě počtu kontejnerů, čímž se zajistí, že všechny zúčastněné strany, které budou mít z plavby prospěch, si riziko rozdělí.
Později se ale omluvil, že šlo o nepřesnou informaci. „Ráno jsem tweetoval, že majitelé nákladu budou muset zaplatit za škody na mostě podle principu námořního práva známého jako General Average. Mýlil jsem se. Zdá se, že budou muset zaplatit pouze za poškození plavidla a nákladu, rozdělené poměrně podle toho, kolik kontejnerů mají na lodi. Škodu na mostě, odškodnění obětí a další škody ponese provozovatel lodi a jeho pojistná společnost,“ uvedl.
This morning I tweeted that the cargo owners would have to pay for the damages to the bridge under the principle of maritime law known as general average. I was wrong. It appears they will only have to pay for the damage to the vessel and the cargo, split pro rata based on how…
— Ryan Petersen (@typesfast) March 26, 2024
Důležitost přístavu
Celá nehoda může mít pochopitelně i ekonomické dopady. Samotný baltimorský přístav totiž patří k těm nejrušnějším ve Spojených státech. Na jeho provoz, který je nyní zastaven, je navázáno 15 tisíc pracovních míst. Jedná se o nejrušnější americký přístav pro vývoz automobilů, podle Marylandské přístavní správy odbavil loni více než 750 tisíc vozidel. Zároveň jde o druhý nejvytíženější přístav pro vývoz uhlí, uvedly Sky News.
Nehoda navíc přichází v nevhodnou dobu, kdy se lodní průmysl musí vyrovnávat s problémy, jako je sucho v Panamském průplavu a stále nezvládnuté řádění Húsíjů v Rudém moři.
„Pokud bude Baltimore nepřístupný, je pravděpodobné, že další větší přístavy na východním pobřeží USA, jako je sousední New York/New Jersey a Virginie, mohou zvládnout další dovoz kontejnerů, což může omezit jakýkoliv dopad na sazby za námořní přepravu. K dispozici je však jen omezená kapacita přístavů, což způsobí, že dodavatelské řetězce budou zranitelné vůči jakémukoliv dalšímu tlaku,“ řekla FT Emily Stausbøllová, analytička společnosti Xeneta, která se zabývá daty o lodní dopravě.