Hlavní obsah

Zpoždění letadel: Ve vzduchu prostě začíná být těsno

Letecký provoz nad Evropou i ve světě je nyní nejsilnější za několik posledních let a dohání předcovidový rok 2019, vyplývá z dat tuzemského Řízení letového provozu a serveru Flightradar24. Na pražském letišti dochází dál ke zpoždění některých letů, kufry však prý zvládají vyložit včas, do 45 minut.

Článek

Čas prázdnin a dovolených zaplnil nebe letadly, dokazují to i čísla. V neděli překročil podle dat Flightradaru celosvětově počet komerčních letů zprůměrovaný za týden 137 tisíc. Pro srovnání, o rok dříve to bylo ke stejnému období 126 tisíc a v letech 2020 až 2022 jen mezi 56 a 106 tisíci. V těchto letech, nejvýrazněji v roce 2020, cestování letadlem omezila pandemie covidu-19.

„V současné době se v evropském vzdušném prostoru uskuteční průměrně 33 tisíc letů každý den. Rekordu bylo dosaženo 5. července, v pátek, kdy byla překročena hranice 35 tisíc. Tato čísla dokazují, že se letový provoz vrací na předcovidová čísla a jedná se o 99 procent referenčního roku 2019,“ upřesnil na dotaz Novinek mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

V případě Česka se podle něj ve vzdušném prostoru uskuteční denně 2400 pohybů, tedy především přeletů, protože jsme hlavně tranzitní země. Dosavadní rekord byl 2612 pohybů za den.

Letiště s miliardovým ziskem šetří na zaměstnancích

Ekonomika

V případě letiště Praha je to pak průměrně 442 příletů a odletů denně. V obou případech se jedná o čísla, která jsou na úrovni 93 procent provozu před pandemií. „Změny toků letového provozu s ohledem na válku na Ukrajině zapříčinily přesun hlavního toku provozu ze západu na východ a zpět více jižním směrem mimo naše území,“ vysvětlil Klíma, proč mírně zaostáváme za evropským průměrem.

Foto: Flightradar24

Nebe nad Evropou je plné letadel. Ukrajině se vyhýbají.

Ke zpoždění z některých příletů a odletů na letišti Praha stále dochází, jak lze vidět i na jeho webu.

Například v pondělí před polednem měl přílet Pegasus Airlines z tureckého Istanbulu zpoždění hodinu a patnáct minut, let Smartwings/ČSA z řeckého Rhodosu půl hodiny.

„Situace s odbavením zavazadel je v tuto chvíli stabilizovaná. Díky pomoci kolegů z letiště je plánovaný provoz zajištěný a neočekáváme žádné výrazné problémy. Výdej zavazadel už probíhá také bez větších problémů, aktuálně je čekací doba zhruba 45 minut, v některých případech méně, řekla Novinkám mluvčí letiště Klára Divíšková.

Nemohla nicméně úplně vyloučit situaci, že při souběhu více zpožděných letů mohou cestující čekat déle než hodinu. V takovém případě mají možnost vyplnit u reklamační přepážky formulář a handlingová společnost jim zavazadla doveze zdarma na uvedenou adresu.

První cestovky chystají odškodnění klientů kvůli zmatkům s kufry na pražském letišti

Cestování

Zaměstnanci si stěžují na podstav, pracovní i mzdové podmínky. V pondělí odbory vyhlásily stávkovou pohotovost.

Cestující by si proto nejen s ohledem na nastalou situaci měli raději na palubu letadla vzít nejnutnější věci, jako jsou léky či drobné hygienické potřeby. Stále platí limit sto mililitrů tekutin a na palubu nelze brát ostré předměty, třeba nůžky.

Krizovou linku pro cestující, kteří se ocitli na dovolené bez svého zavazadla, v neděli deaktivovali.

Vedení letiště minulý čtvrtek slibovalo, že v pátek představí jméno nového krizového manažera společnosti Czech Airlines Handling. Později sdělilo, že jeho jméno zatím nemůže sdělit, protože má povinnosti vůči jinému zaměstnavateli. Krizového řízení se ujme až od srpna.

Odbory na pražském letišti vyhlásily stávkovou pohotovost

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám