Článek
Funkci položil jeden z ředitelů firmy EADS Noel Forgeard a šéf dceřinného Airbusu Gustav Humbert. Rezignaci přijali akcionáři EADS a přivítala ji také francouzská vláda, která ve firmě vlastní 15procentní podíl.
Za vše mohou letouny A380, které Airbus s velkou pompou odzkoušel na konci loňského dubna. [celá zpráva] Obří stroj, na jehož palubu se vejde v charterové verzi až 820 lidí (v běžném provedení 555) a maximální dolet má 15 tisíc kilometrů, vypadal ve vzduchu opravdu pompézně. S jeho další výrobou ale začaly být problémy.
Kritici tvrdili, že o tak velké letadlo nebude zájem, firmy jej ale objednávaly. Jednou z prvních byly například singapurské aerolinky. Původně se na stroj těšily už na začátku roku 2006, později se dodání odsunulo na druhou polovinu roku 2006. I tento termín byl ale posunut.
Firma navíc přiznala, že nestihne kvůli náročné montáži (problémy jsou například s umístěním kabelů) dodat tolik letadel, kolik slíbila. Čekají ji tak pokuty v řádu miliard eur.
Manažeři se zbavují akcií
Akcie firmy kvůli tomu začaly klesat a manažeři se jich začali zbavovat. Forgeard prodal akcie EADS za tři milióny eur chvíli předtím, než mělo vedení firmy problémy projednat. Je tak podezírán ze zneužití informací v obchodním styku.
Firma EADS vlastní v Airbusu 80procentní podíl, zbytek má britská BAE systems. Nyní ho chce prodat EADS, který by se tak stal jediným vlastníkem. EADS však za tento podíl v souvislosti s krizí kolem dodávek A380 nabídl poloviční cenu než BAE doufala.