Článek
Do roku 2030 se mají emise omezit o 55 procent proti loňským hodnotám. Ojetých automobilů vyrobených před rokem 2035 se požadavky týkat nebudou. Bude také nadále možné si kupovat ojetá auta na benzin či naftu.
Dohodu ještě musí schválit europarlament i Rada EU zastupující státy.
Dohoda zásadně prodraží jakékoli množství oxidu uhličitého, které budou nové vozy vypouštět do ovzduší. Cílem normy, kvůli které již přizpůsobila své budoucí plány většina automobilek, je zvýhodnit pořízení aut poháněných ekologickými palivy, například elektřinou či vodíkem. V úvahu ale připadají i jiná paliva, na jejichž vývoji se pracuje.
Auta se spalovacími motory bude možné prodávat i po roce 2035, ovšem musí být poháněná novými palivy.
„Českému předsednictví se podařilo uhájit důležitý bod pozice Rady EU, tedy otevřít možnost prodávat nové automobily se spalovacím motorem jako alternativu k elektrickým vozidlům za předpokladu, že budou poháněny výhradně klimaticky neutrálními palivy,“ uvedl ministr průmyslu Jozef Síkela.
V roce 2026 Evropská komise zhodnotí, zda je možné cíle dosáhnout, nebo bude třeba jej odložit.