Článek
Všechny rozlítilo odhalení britského deníku The Times, který přinesl nové zprávy o závažných selháních YouTube vlastněné technologickým gigantem Google.
Inzeráty desítek prestižních i nadnárodních firem se tam totiž objevují v sousedství snímků odhalených dětí, které přitahují pedofily. YouTube si podle Timesů vysloužil přezdívku „cukrárna pro devianty“, obchodní obři ale problém zábavným rozhodně neshledávají.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Sedm dolarů za tisíc kliků
Situaci způsobil algoritmus YouTube, který k hojně sledovaným videím automaticky přiřazuje drahou inzerci. Na tom zbohatnou i autoři záběrů, kterým pak náleží 55 procent zisku, zbylých 45 procent bere YouTube. Za každých tisíc zhlédnutí autor inkasuje sedm dolarů (150 Kč). Přitom mnohdy se natáčejí samotné děti, případně je filmují jejich rodiče.
Ačkoli drtivá většina těchto klipů vznikla zcela nevinně, z diskusí pod snímky je zřejmé, že jsou velkým magnetem pro pedofily. Ti vyzývají dětské aktéry k zaslání telefonních čísel nebo děti provokují, aby se natočily nahé. Záběry jedné dívenky v noční košili měly 6,5 miliónu shlédnutí a vedle toho se vyjímaly inzeráty luxusní módní firmy Michael Kors a čokoládoven Cadbury. Pod dalšími spornými klipy byla inzerce obchodní návrhářky Stelly McCartneyové, online obchodu Amazon a prodejen Argos.
Reportéři Timesů mimo jiné doložili, že reklamy se objevují u klipů, na nichž jsou děti vystavené fyzickému utrpení
Podle Timesů mnohá problematická videa zůstávají na YouTube, ačkoli je nespokojení diváci nahlásili a podle směrnic by měla okamžitě zmizet. Investigativci z britského deníku však zjistili, že mazání nevhodných obsahů mají v celém webovém gigantu na starost tři neplacení dobrovolníci.
Od srpna přitom firma dostala od dobrovolných „flaggerů“, tedy „hlásičů“, tip na 12 tisíc aktivních pedofilních predátorů, kteří se všemožně snaží nalákat a oslovit děti. Celkem na YouTube mají podobných provokatérů nejméně 50 tisíc. „Na YouTube to ale nikoho nezajímá, jde jim jen o image,“ řekl flagger, který si nepřál být jmenován.
Timesy potvrzují, že platforma sama vadné obsahy nevyhledává a spoléhá na aktivitu třetích stran, nevládních organizací a policie. Podle expertů nelze organizacím jako YouTube nikdy věřit, že by svou povinnost braly vážně – ochrana dětí musí zůstat prioritou orgánů činných v trestním řízení.
Otec vydělává na trápení dětí
Reportéři Timesů mimo jiné doložili, že reklamy se objevují u klipů, na nichž jsou děti vystavené fyzickému utrpení. Například kanál s názvem Toy Freaks, který od roku 2011 zhlédlo už sedm miliard diváků, obsahoval záběry na plačící sedmiletou holčičku se zakrvácenými dásněmi, odkud jí právě otec vytrhl mléčný zub. Týž otec na jiném klipu děsil živými hady tutéž holčičku a její devítiletou sestru, přestrojené za nemluvňata.
V jednu chvíli byl přitom kanál Toy Freaks zdaleka nejsledovanějším na YouTube, což znamená, že otec vyděšených holčiček vydělal na těchto záběrech milióny. Podle analytiků ze společnosti Social Blade kanál Toy Freaks ročně vydělával v přepočtu 250 miliónů korun.
YouTube letos opustilo na 250 inzerentů poté, co vyšlo najevo, že se jejich reklamy vyskytují u záběrů extremistů a teroristů
Zhruba polovinu shrábl otec obou dívenek Greg Chism (46), který nic neponechal náhodě a podivná rodinná videa vyvěšoval i na kanálu Bad Babies. Tam obě dcery i s otcem lezou po zemi a plivají na sebe jídlo a pití. Podle expertů není obsah problematických kanálů určen klasickým pedofilům, nýbrž sexuálním fetišistům, jež přitahuje bolest a zneužívání dětí.
„Přítomnost podobných záběrů na mainstreamovém serveru má tuto praxi v představách lidí znormalizovat,“ řekla forenzní psycholožka Belinda Winderová z nottinghamské univerzity.
Podobné kanály fungují dál
Na YouTube přitom podle Timesů dál funguje několik vysílacích kanálů se záběry předpubertálních dívek. Evidentně sledujícími musí být i muži, které děti sexuálně přitahují. Například u záběrů jistých sester Viktorie a Annabelle někdo opakovaně mámil z dívek telefonní číslo. Video zhlédlo 142 miliónů lidí.
YouTube letos opustilo na 250 inzerentů poté, co vyšlo najevo, že se jejich reklamy vyskytují u záběrů extremistů a teroristů. V podnikatelské sféře nyní panuje těžká deziluze nad tím, jak špatně řešil Google ochranu proti nevhodným obsahům na webu.