Článek
O tom se přesvědčil i Ivan Poláček, který si v obchodech pečlivě vybírá, aby kupoval kvalitní nešizené výrobky. Do nákupního vozíku si jednou vložil med s označením Klasa a Český výrobek v domnění, že tyto značky kvalitu stoprocentně garantují.
Jenže krátce nato Státní potravinářská inspekce zjistila, že výrobce zákazníky klamal a med nebyl český, nýbrž čínský. Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) následně medu značku Klasa odebral.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Přijde mi to jako naprostý podvod na českého spotřebitele. Jestliže je kvalita výrobku garantována potravinářskou komorou a má označení Klasa, očekávám, že produkt bude nejvyšší kvality,“ uvedl Poláček.
Majonéza téměř bez vaječných žloutků
Podle agrárního analytika Petra Havla ze sloganu spojeného se značkou Klasa, tedy kvalitní česká potravina, platí úplně stoprocentně jen slovo potravina.
To dokazuje například majonéza Poličanka od Agricolu. Ač má na obalu značku národní kvality potravin, obsahuje pouze 1,6 procenta vaječného žloutku, tedy ani ne jeden žloutek na kilogram.
Dalším propadákem je chlazené listové těsto Sláma. V tuku obsahuje asi 4,5 procenta transmastných kyselin, což je dvojnásobek toho, co je povoleno v některých zemích. Na oba výrobky upozorňoval v minulosti pořad A DOST!.
„Případy, kdy se i v potravinách Klasa objevily nějaké prohřešky nebo nedodržování toho, co bylo deklarováno, jen potvrzují, že Klasa neznamená nejvyšší kvalitu,“ míní Havel.
Podle tiskové mluvčí SZIF Vladimíry Novákové je však kritérií pro udělení značky kvality Klasa mnoho a jejich posuzování je důkladné a přísné. „Díky pravidelným kontrolám jsou oceněné výrobky pod neustálým pravidelným dozorem. V případě, že má spotřebitel jakoukoli pochybnost, měl by se obrátit na naši infolinku,“ uvedla mluvčí.
800 miliónů na propagaci
Značka Klasa je udělována od roku 2003 vždy na tři roky. V současné době ji nese 1 138 výrobků od 224 výrobců. V posledních čtyřech letech byla značka odebrána devíti výrobkům.
Celkem oceněné výrobky za daný rok k 31.12. | Rok |
---|---|
283 | 2008 |
560 | 2009 |
484 | 2010 |
288 | 2011 |
478 | 2012 |
442 | 2013 |
304 | 2014 |
Na marketingovou propagaci značky bylo za posledních pět let vyčleněno přes 800 miliónů korun. I přes kritiku letos SZIF vypsal další zakázku na propagaci kvalitních potravin. Tentokrát chce do podpory nasypat dalších takřka 300 miliónů během dvou let.
Rok | Částka na marketing |
---|---|
2010 | 193 miliónů Kč |
2011 | 203,5 miliónů Kč |
2012 | 143 miliónů Kč |
2013 | 211,9 miliónů Kč |
2014 | 48,7 miliónů Kč* |
* (vzhledem ke zrušení veřejné zakázky ke Komunikační podpoře značky Klasa pro rok 2014 byla marketingová podpora značky zaměřena především na zajištění aktivit určených na podporu prodeje oceněných výrobků na prezentačních akcích s výrobci, výstav, veletrhů a ochutnávek produktů, které byly realizovány zejména na základě veřejných zakázek malého rozsahu) |