Hlavní obsah

Změny na dálnicích budou stát milióny

Novinky, Lukáš Silný
Praha

Od začátku ledna se papírově rozšířila dálniční síť v České republice o přibližně 450 kilometrů, když zanikly rychlostní silnice. Z některých se nově staly dálnice, z jiných zase pouze silnice první třídy, respektive dálnice druhé třídy. Se změnou souvisí potřeba výměny dopravního značení i výpadky na příjmu z mýtného v řádu desítek miliónů korun.

Foto: Lukáš Silný, Novinky

Z rychlostní silnice R10 je od Nového roku dálnice D10, pozná se to mimo jiné podle desítky v červeném rámečku.

Článek

Na všech úsecích bývalých rychlostních silnic, ze kterých se nově staly dálnice, muselo ředitelství silnic vyměnit značky označující právě tento druh komunikace. „Dopravní značky, které bylo nutno vyměnit do 1. ledna 2016, byly k tomuto datu vyměněny,“ napsal Novinkám mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle ŘSD se první etapa změn na tuzemských dálnicích týkala 500 kusů značek, jejichž změna stála kolem čtyř miliónů korun. Vyměnit však bude potřeba nejen značky na „nových“ dálnicích, ale i na těch „starých“.

Od začátku roku totiž platí nová značka, která označuje dálnice. Místo staré obdélníkové modré se symbolem dálnice ji nově označuje čtvercová zelená. Všechny značky, které označují například dálnice D1, D5 či D11 se tak budou muset vyměnit.

„Kompletní výměnu dopravního značení v rámci nového pojetí dálniční sítě předpokládáme do roku 2017,“ doplnil Studecký. Odmítl však specifikovat, kolik bude celá výměna, která se týká tisíců cedulí, stát.

„Výměny budou probíhat průběžně, budou do nich zahrnuty i výměny dalších dopravních značek, nesouvisejících s novým pojetím dálniční sítě. Nelze tudíž stanovit částky,“ doplnil.

Výpadek 40 miliónů

Se zrušením rychlostních silnic souvisí i vznik nové kategorie silnic, na kterých se může jezdit až rychlostí 110 km/h. Jedná se o úseky se dvěma jízdními pruhy v každém směru, které jsou navíc odděleny svodidly.

Do této kategorie však byly degradovány i některé z bývalých rychlostních silnic. Týká se to například bývalé R35 v úseku mezi Turnovem a Libercem nebo R63 mezi Bystřany a Řehlovicemi. Stát kvůli jejich přeřazení přijde o desítky miliónů, protože se na nich platí poloviční mýtné. Podle ČTK by měl výpadek přijít na 40 miliónů korun, další peníze by pak měla stát úprava softwaru pro výběr mýta.

Foto: ŘSD

Na vybraných silnicích se nově může jezdit 110 km/h. Tyto komunikace označuje značka původně určená pro rychlostní silnice.

Na úsecích silnic prvních tříd, které splňují podmínky pro zvýšení rychlosti, se však rychlost od nového roku nezvýšila. Na valné většině stále platí standardní devadesátka. Maximálka se totiž zvedne až postupem času, neboť změny musí ještě pro každý úsek schválit příslušný kraj a musí být přeznačen novými značkami.

V tom je další problém. Místo aby se na těchto silnicích použila značka původně určená pro rychlostní silnice, ministerstvo dopravy vymyslelo úplně novou. Symbol auta na modrém podkladu sice zůstane, bude však mít nově čtvercový tvar.

V současnosti jsou zatím tyto úseky v provozu v úsecích I/20 Nová Hospoda - Písek a na obchvatu Českého Těšína.

Bez dálniční známky

Na mnoha úsecích potom nově není nutné mít na autě dálniční známku. Tyká se to již zmíněných R35 a R63 a dále 45 kilometrů dálnic, jejichž úseky spojují silnice nižších tříd.

„Když jedete po silnici číslo 16 z Mělníka do Jičína, musíte kolem Mladé Boleslavi jet kus po R10, abyste mohli pokračovat na Jičín,“ uvedl příklad ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Dále se to týká úseku dálnice D1 u Brna od Kývalky po Holubice nebo obchvatu Tábora.

„Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít,“ doplnil Ťok.

Ulevit by se mělo také obyvatelům měst, kterými řidiči bez dálničních známek dálnice objížděli.

Výběr článků

Načítám