Hlavní obsah

Zlomek aut vyřazených z registru se možná bude moci vrátit na silnice

Právo, Jiří Novotný
Praha

Z provozu bylo v minulých dvou letech v Česku vyřazeno 778 tisíc vozidel, jejichž majitelé do stanoveného termínu nesplnili zákonem dané povinnosti. Šlo o auta v tzv. polopřevodu nebo s registrační značkou v depozitu. Vyřazení mělo být definitivní, podle ministerstva dopravy (MD) však přece jen existuje šance, jak alespoň některá z těchto vozidel opět vrátit zpátky na silnice.

Ilustrační foto

Článek

Vyplývá to z dopisu, který ombudsmance Anně Šabatové zaslal náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký. Podle něj by šlo zánik technické způsobilosti těchto aut obejít využitím ustanovení o schvalování jednotlivě vyrobeného vozidla.

Většinu z registru vyřazených aut ovšem jejich majitelé už nechali sešrotovat nebo je rozprodali na náhradní díly. Ta zbývající by pak k nové registraci musela splnit přísné technické podmínky.

„Možnost zaniklé auto opět uvést do provozu je velmi omezená. V zákoně byla na to šance vždy, aby se registrace umožnila lidem, kteří si auto postaví sami. Využít by to sice šlo i pro opětovnou registraci auta vyřazeného z provozu, muselo by však splňovat patřičné technické požadavky, například emisní limity pro nově vyráběná auta. A to i motorová vozidla stará tři až pět let těžko mohou dodržet,“ řekl v pondělí Právu mluvčí MD Tomáš Neřold.

Naopak znovuzprovoznění přípojných vozidel by problémem být nemělo. Pokud ovšem už také neskončila na vrakovištích.

Snaha vyčistit centrální registr

Cílem ministerstva dopravy bylo vyčistit centrální registr vozidel od těch dlouho nepoužívaných. Vycházelo se přitom z novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která nabyla účinnosti 1. ledna 2015.

Jak MD v úterý na dotaz Práva upřesnilo, kvůli polopřevodům, tedy nedokončené registraci, zaniklo k 1. červenci 2015 téměř 558 tisíc vozidel. A totéž pak potkalo 220 tisíc aut s registračními značkami v depozitu, jejichž majitelé do 31. prosince 2015 nenahlásili, kde se jejich nepoužívané auto nachází a jaký je účel jeho využití.

Bezcenná je i řada zcela nových vozů

„Je však potřeba zdůraznit, že nejde klást rovnítko mezi počet aut a počet lidí, kterých se tyto změny dotkly. Nelze přesně odhadnout, kolik vozidel chtěli jejich majitelé opravdu ještě reálně provozovat a kolik z nich již dávno fyzicky neexistovalo, protože je jejich majitel například neekologicky zlikvidoval,“ připomněl Neřold.

Jak přitom podle ČTK uvedl na svých internetových stránkách úřad Veřejného ochránce práv, například lidé, kteří si pořídili auto na leasing, prostě zapomněli na to, že po jeho skončení se stanou novými vlastníky vozidla a musí si je na sebe přepsat. Jejich takřka nová auta se tak v důsledku uplatnění kontroverzní novely stala bezcennými.

Průměrné stáří osobních aut v ČR přesahuje 15 let, což je výrazně více než ve většině evropských zemí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám