Článek
„Mezi zákazníky je rozšířený mýtus, že každé zboží lze vrátit do 14 dnů. Bez udání důvodu ale můžete vrátit jen to koupené v e-shopu. Jinak se s obchodníkem musíte domluvit, zda vám vyjdou vstříc, vymění zboží za jiné nebo dají poukaz (na další nákup),“ sdělil mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich.
Zákonný nárok je pouze u e-shopů. „U věcí koupených přes internet je stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží, tedy nikoliv od jeho zaplacení nebo objednání,“ upřesnil Miroslav Šperka, advokát z poradenské společnosti V4 Group.
V některých internetových, a dokonce i kamenných obchodech nicméně nabízejí zákazníkům delší období, během něhož je možné nepoškozené zboží vrátit, a to i 60, nebo dokonce 90 dní.
S půjčkami na Vánoce budou lidé letos opatrnější
Ovšem pozor, ani při nákupu přes internet se zmíněná povinnost nevztahuje na určitý artikl. Konkrétně se jedná o zboží upravené na přání kupujícího, zboží podléhající rychlé zkáze jako potraviny nebo zboží, u něhož došlo k porušení hygienického obalu, jako je například kosmetika.
Z důvodu ochrany autorských práv nelze vrátit ani rozbalená CD či DVD nebo software. Smůlu budete mít rovněž v případě, když nakupujete jako právnická osoba. Ani zde neplatí možnost vrátit zboží do 14 dnů.
Peníze zpět do dvou týdnů
Zákon nevyžaduje žádnou konkrétní formu pro odstoupení od smlouvy. Česká obchodní inspekce však doporučuje, aby odstoupení bylo písemné. Není potřeba posílat dopis, stačí e-mail. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně.
„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ dodal Šperka.
Prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal. Také náklady na vrácení zboží, tedy poštovné, hradí kupující.
Mnoho lidí se domnívá, že nelze vrátit zboží, pokud se zbavili původní krabice. Obecně ale prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako u různých dárkových balení, sběratelských edic nebo třeba slunečních brýlí v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.
Při vracení či výměně zboží v kamenné prodejně, pokud to podmínky obchodu dovolí, je obvykle nutné ukázat účtenku, že jste zboží pořídili právě tam.