Článek
Mladoboleslavská automobilka loni sice zaznamenala růst tržeb, a to o 18,5 procenta na 21 miliard eur (499 miliard Kč), další finanční výsledky už ale nejsou tak valné.
Již dříve Škoda Auto oznámila, že loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů, což bylo meziročně o 16,7 procenta méně. Mohly za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích.
Nyní Volkswagen ve své zprávě oznámil, že Škoda Auto loni zaznamenala také výrazně nižší provozní zisk, který jde na vrub rusko-ukrajinskému konfliktu. Proti roku 2021 se provozní zisk propadl z 1,1 miliardy eur (26,1 miliardy Kč) na již zmíněných 628 milionů eur (14,9 miliardy Kč).
Kvůli válce na Ukrajině rozhodlo představenstvo Volkswagenu hned v únoru 2022 o zastavení výroby v Rusku i vývozu do Ruska na dobu neurčitou. Toto rozhodnutí se týká obou ruských závodů, v Nižním Novgorodu a Kaluze.
Rusko přitom bylo v roce 2021 pro Škodu Auto druhým největším trhem. Automobilka tam celkem pak prodala přes 90 tisíc vozů.
Škoda Auto kromě České republiky vyrábí také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Loni oznámila, že vstupuje na vietnamský trh.
Škoda celosvětově zaměstnává 45 tisíc lidí. V současnosti nabízí zákazníkům více než deset modelových řad: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq.