Hlavní obsah

Zisk BMW klesl o 84 procent, Trumpových cel se ale automobilka neobává

Německému výrobci luxusních vozů BMW klesl ve třetím čtvrtletí zisk o 84 procent na 476 milionů eur (12,1 miliardy Kč). Důvodem byly problémy s brzdami u 1,5 milionu vozů a rovněž slabší poptávka v Číně, uvedla ve středu firma v tiskové zprávě. Generální ředitel Oliver Zipse dodal, že případné zavedení cel, jak už je dříve avizoval nově zvolený prezident Donald Trump, může být pro BMW dokonce výhodou.

Foto: Benoit Tessier, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Tržby se snížily o 16 procent na 32,4 miliardy eur, zatímco zisk před zdaněním a úroky (EBIT) klesl o 61 procent na 1,7 miliardy eur. Prodej se snížil o 13 procent na 541 000 vozů.

BMW kvůli technickým problémům s brzdami svolala ke kontrole 1,2 milionu vozů a nemůže dodat asi 320 000 aut. Vyčlenila kvůli tomu částku v řádu stovek milionů eur. Výměna dílů u většiny nových vozů by měla být dokončena letos.

V Číně prodej klesl o 30 procent na 148 000 vozů, firma tam nyní prodává pouze čtvrtinu svých vozů. Na poklesu však mělo minimálně poloviční podíl zastavení dodávek kvůli brzdám, i když automobilka se v Číně i bez toho potýká s utlumenou poptávkou.

Zaměstnanci Volkswagenu v Osnabrücku se připojili k výstražné stávce

Ekonomika

Obavy z dovozních cel na zboží z EU způsobily pokles ceny akcií automobilek BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz a Porsche. Zipse se na tiskové konferenci k hospodářským výsledkům snažil obavy rozptýlit a poukázal na to, že BMW má v USA silnou lokální stopu, včetně své největší továrny na světě, což jí může přinést i výhody. Americký trh měl loni na vývozu 3,1 milionu osobních vozů BMW podíl 12,9 procenta.

Analytici investiční banky Goldman Sachs spočítali, že pokud by Spojené státy zvýšily cla o 7,5 až 17,5 procenta, zasáhlo by to nejvíce provozní zisk automobilky Volvo Cars. Následovaly by automobilky Mercedes, Porsche, BMW a Volkswagen.

Zipse kritizoval cla, která Evropská unie zavedla na čínské elektromobily. Skutečnost, že EU omezuje volný obchod, je podle něj „střelou do vlastní nohy“, protože zpomaluje náběh elektromobility v Evropě a může vyvolat protiopatření. BMW už sice z Číny do EU nedováží své elektrické SUV iX3, ale dováží nové elektrické modely Mini Cooper a Aceman.

Elektromobily jsou pro BMW nadále hlavním zdrojem růstu, na rozdíl od jiných evropských výrobců. Skupina má nyní v nabídce 15 plně elektrických modelů a elektromobily měly na jejím prodeji podíl 17 procent. Další růst firma očekává i v příštím roce.

Čínský gigant BYD poprvé zaznamenal vyšší tržby než Tesla

Ekonomika

Výběr článků

Načítám