Článek
„Shon začal o něco později, od poloviny října, a potrvá nejspíše do konce listopadu. Po výrazném zdražování v letech 2021 a 2022, a to až o dvacet procent, letos registrujeme mírné zlevnění v řádu několika procent,“ řekl Novinkám šéf sedlčanské firmy Nejdrazsipneu.cz Jan Voráček.
Podle něho se ceny mezinárodní přepravy stabilizovaly, a tak na trh více proudí levná asijská konkurence.
„Většina klientů ale preferuje střední třídu. Ani šofér v jedničkové octavii nebude řešit cenový rozdíl sto padesáti korun na jedné patnáctipalcové gumě, který je mezi nejlevnější třídou a už střední kvalitativní kategorií,“ dodal Voráček.
Pneumatiky vydrží rozvážným řidičům déle, finanční úspora je znát
Ovšem třeba cenový rozdíl mezi prémiovou gumou a tou nejlevnější ve velikosti dvacet palců bývá už tři tisíce na jedné pneumatice. Prémiové se v této velikosti pohybují kolem pěti tisíc za pneu, nejlevnější za dva.
Rozdíly v cenách podle profilu a rychlostního limitu
„Někdy je cenový rozdíl i u stejného výrobce pět set, šest se korun na velikostně víceméně totožné pneumatice, kde se jen nepatrně liší výškový profil,“ upozornil Voráček.
Zhruba o sto korun se pak může cena totožné velikosti pneumatiky od stejného výrobce lišit v rychlostním limitu.
„Přezouvání naplno vypuklo až v říjnu. Zdá se, že se prodeje budou pohybovat na úrovni silného roku 2021,“ uvedl ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Upozornil na značné zlevnění u značky Dunlop. Podle něho rostou prodeje prémiových značek rychleji než ve střední a nejlevnější třídě.
„Do nabídky se díky obnovení výroby podařilo vrátit značku Nokian. A díky atraktivní ceně v řadě rozměrů roste popularita značek Bridgestone a Continental,“ dodal Schwangmaier.
Kdy byla vyrobena?
Prodejci pneu potvrzují, že už šoféři více dbají na stáří zimních pneumatik. I když vyhovuje vzorek, tak většinou po doporučených šesti letech pneu mění.
„Někteří lidé ale zbytečně panikaří, když dostanou pneumatiku vyrobenou třeba druhý týden letošního roku, což samozřejmě vliv na gumu v žádném případě nemá,“ zdůraznil Voráček.
Samozřejmě zákazník by si měl na boku pneumatiky v kódu DOT zkontrolovat, kdy byla vyrobena. První dvě čísla značí týden v roce a druhé dvě pak rok.
Příklad nabídky pro pneu 205/55 R16
Udělali jsme rychlé porovnání cen u rozměru zimní pneu: 205/55 R16, od zástupců nejlevnější kategorie až po prémiovou třídu.
Tomket Snowroad Pro 3 XL H se na Nejlevnejsipneu.cz nabízí za 1292 Kč s DPH, Sava Eskimo S3+ T je za 1580 Kč, Barum Quartaris 5 stojí 1578 Kč.
U nejvyšší třídy je pak už znatelnější cenový skok, a to Nokian Snowproof 2 s rychlostním indexem H (210 km/h) za 2191 Kč nebo o více než stovku levnější s indexem T (190 km/h) za 2064 Kč.
K cenovým vrcholům pak patří v této velikosti na portálu Nejlevnejsipneu.cz Continental AllSeasonContact 2 s rychlostním indexem V (240 km/h) za 2206 Kč a Michelin Alpin 6 H za 2880 Kč.
Zajímavost: Nokian Snowproof 2 mají ve velikostech pro vozy SUV výjimečnou patentovanou technologii aramidových bočnic. Při najetí na obrubník nebo ostrý kámen se tak snadno neprorvou, tato vlákna se používají i do neprůstřelných vest.
Celoroční od 1400 Kč
Možností jsou i celoroční pneumatiky, u nichž hlavně prémiové značky v posledních letech značně vylepšily vlastnosti. Nicméně je třeba si vždy ověřit, zda v zemi, kam jedete, zejména v horských oblastech, tyto pneumatiky uznávají coby zimní obutí.
Jednou z nejlevnějších celoroček ve velikosti 205/55 R16 je Tomket Allyear 3 XL za 1406 Kč (Nejlevnejsipneu.cz) a Debica Navigator 3 za 1457 Kč (Pneumatiky.cz).
Novinkou je Bridgestone Turanza All Season za 2651 Kč. Levnější jsou pak Nokian Seasonproof za 2003 Kč. Barum Quartaris 5 pak vyjdou na 1578 Kč.
Nové plechové disky: na octavii 1300 Kč, na focuse 890 Kč
Někdy je třeba vyměnit i disky. Anebo je pořídit, pokud motorista nechce každou sezonní výměnu absolvovat přezouvání v pneuservisu. Na zimu většině stačí plechové disky.
Několik příkladů: Škoda Octavia II - 1286 Kč, Ford Focus - 890 Kč, Toyota RAV 4 2873 Kč. Levněji je lze samozřejmě pořídit v bazaru, ale tam je určité riziko, že mohou být poškozené, nemusí to být hned vidět, a kolo pak bude ucházet.