Článek
"Snažili jsme se s politiky jednat ohledně novelizace zákona daně z DPH, který se týká zaměstnaneckých benefitů. Jelikož s námi politici nejednají, nevidíme jinou cestu," řekl Novinkám Jindřich Hlas z Federace strojvůdců.
Na čtvrtečním jednání bylo přítomno na osm odborových svazů. Ty by se měly znovu sejít pátého února a dojednat další postup, popřípadě konkrétní termín stávky. Zda stávka proběhne, s největší pravděpodobností ovlivní úterní jednání tripartity.
Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša je přesvědčen, že kromě stávky je možné protestovat proti zákonu také například blokádami.
O co železničářům jde?
Železničářům se nelíbí, že podle novely zákona je třeba veškeré zaměstnanecké výhody, tedy například stravenky, danit. Odbory se bojí, že kvůli zákonu by zaměstnanci platili DPH z takzvané ceny obvyklé u režijních jízdenek. Náklady zaměstnanců by tak výrazně vzrostly.
Jenže kolem této daně panuje zmatek. Jak řekl ČTK uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, samy dráhy nevědí, z jaké částky mají DPH platit. Železničáři platí ročně poplatek 250 korun, odbory mají ale obavy, že daň bude nutné odvést z 22 000 korun, což je cena roční síťové jízdenky.
"Nový režim daně z přidané hodnoty se netýká přímo zaměstnanců, ale zaměstnavatele. To je nějaké nedorozumění," řekl ČTK mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.