Článek
Na konferenci k budoucnosti železniční sítě to uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář. Podle něj tak bude zapotřebí začít plánovat tratě s ještě rychlejším spojením.
„160 kilometrů v hodině je v rámci Evropy pomalá jízda,“ uvedl Kolář s tím, že do budoucna nebude stačit modernizovat kolejová spojení v nynějších stopách, které odpovídají potřebám předminulého století, ale je nutné stavět nové tratě spojující významná centra přímo. Nemusí vždy jít o vysokorychlostní tratě umožňující cestovat rychlostmi kolem 400 kilometrů v hodině, ale o kombinaci vysokorychlostních tratí s o něco pomalejšími spojeními.
Na tratích houstne doprava
Kromě zaostávání za vyspělými evropskými zeměmi v kvalitě dálkové železniční infrastruktury trápí tuzemskou železnici problém s naplněním kapacity tratí. Ve velkých aglomeracích, jako je Praha, Brno nebo Ostrava, přestává podle Koláře kapacita železniční sítě stačit. Kvůli stále vyššímu zahušťování příměstských spojů, které se o trať dělí i s dálkovými rychlíky, začíná být podle Koláře problém najít volná okna pro průjezd nákladních vlaků.
Je tedy podle Koláře potřeba příměstské trati zdvojkolejňovat, aby se zvýšila propustnost těchto úseků. V současnosti se v Česku nachází 9470 kilometrů železničních tratí, z čehož pouze pětina je dvoukolejných, dodal šéf státní organizace, která železniční síť spravuje.
Železniční koridory se v Česku začaly stavět před 18 lety a měly být již dávno dostavěné. V současnosti se k dokončení blíží čtvrtý železniční koridor, spojující Česko s Německem přes Ústí nad Labem, Prahu a pokračující na jih přes České Budějovice k hranicím s Rakouskem. Ten by podle odhadu měl být hotov do tří až čtyř let.