Článek
Modernizaci trati řeší město a Správa železnic několik desetiletí. Od původní pozemní varianty nakonec ustoupily a byla vybrána varianta tunelu.
V jižní variantě tunel povede většinou v hloubkách více než 50 metrů pod terénem a zástavbou. Trať půjde podle plánu ve směru z Dejvic na Veleslavín postupně z hloubky 20 metrů pod povrchem až do hlouby více než 50 metrů.
V této hloubce by měly být ražené tunely Střešovice. Směrem na Veleslavín je z nejnižšího bodu plánováno prudší stoupání, než je tomu do Dejvic.
Dřív než vlak sveze cestující na pražské letiště trolejbus
Pro ražbu bude zvolena technologie TBM. Podle dokumentu, který schválili radní, je nejpříznivější pro vlivu na nadloží. „Zvolená varianta, technické řešení a hloubka tunelů jsou předpoklady pro maximální a nezměněný komfort lokality nad tunely, jelikož vibrační a hlukové ovlivnění je zcela zanedbatelné,” píše se v materiálu.
Schválenou variantu doporučily jako nejlepší z posuzovaných znalecké posudky, které připravil tým z České geologické služby a tým odborníků z Ruhrské univerzity v Bochumi. Podle jejich závěrů vychází jižní varianta jako nejméně konfliktní vůči dotčenému území.
O modernizaci trati se mluví několik desetiletí. Původně se vedly spory o pozemní variantu, kvůli níž by musela být zbourána řada soukromých objektů. Proti tomu se postavili zejména místní obyvatelé. Těm se nelíbila ani původní tunelová varianta, kdy se obávali mimo jiné otřesů nebo narušení systému spodních vod.
Auto není hřích. Pražští zastupitelé odmítli zákaz vjezdu do pruhů pro MHD
Správa odhaduje termín začátku stavby na rok 2025, a to v případě získání potřebných povolení. Zprovoznění železničního spojení na letiště předpokládá v letech 2028 až 2029. Stavba má trvat 24 až 30 měsíců. Odhadovaná cena pro úsek Výstaviště–Veleslavín je 13 miliard korun.