Článek
Průměrný plat na drahách je nyní 17 467 korun. Vedení ČD navrhovalo, aby se platy v příštím roce v průměru zvedly o 2,6 procenta. Nyní připouští nárůst až o 4,9 procenta. Také odbory z původně desetiprocentního zvýšení mezd slevily na pět procent až šest procent. "Rozdíl jedné desetiny je pro nás přijatelný," uvedl Dušek.
Objem finančních prostředků, které ČD na platy v příštím roce vyčlení, ale zůstane meziročně stejný, dodal mluvčí. Dráhy totiž v následujícím roce propustí část zaměstnanců. Návrh podnikatelského plánu ČD na rok 2004, který má správní rada projednat v lednu, předpokládá propuštění 5650 lidí. České dráhy jich nyní zaměstnávají 78 600, téměř o třicet procent méně než před čtyřmi lety. Přesto má v roce 2004 počet železničářů rekordně klesnout. Management to zdůvodňuje nutností snížit náklady, včetně mzdových.
Delší dovolená zůstává
Vedení ČD zastoupené generálním ředitelem Petrem Kousalem upustilo rovněž od záměru podstatně omezit nestandardní výhody zaměstnanců, jako je delší dovolená, bezplatné jízdné a podobně. "Vedení drah je nyní ochotno dosavadní rozsah výhod v podstatě zachovat," potvrdil v úterý Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Odboráři i pro příští rok uhájili oproti zákoníku práce výhodnější pracovní doba 36, respektive 40 hodin. Pracovní doba se v ČD liší podle profesí. V závislosti na profesi budou zaměstnanci drah mít dovolenou oproti zákoníku práce delší o jeden až dva týdny. Oproti tomu se vedení drah podle Šťáhlavského s odbory dohodlo na redukci příspěvků na ozdravné pobyty. Ty budou omezeny zejména u méně kvalifikovaných profesí, které nemají přímý vliv na bezpečnost drah, upřesnil mluvčí.