Článek
Dohromady už investoři jako Bain Capital, majitel Googlu Alphabet a další investovali do Lime zhruba 800 milionů dolarů (18,3 miliardy korun). Na rozvoj Lime vsadili i noví investoři, včetně třeba singapurské GIC. Firma z Kalifornie tak podle serveru Tech Crunch předběhla ve výši investic největšího konkurenta v oblasti koloběžek, společnost Bird.
Lime začala na trhu městské mobility působit v lednu roku 2017, kdy na kampusu univerzity v Severní Karolíně spustila první vlastní systém sdílených kol, se kterým následně expandovala do dalších amerických států. Loni v únoru představila první koloběžky a v létě dorazily do Paříže coby prvního evropského města. Aktuálně Lime působí již ve 100 světových městech napříč pěti kontinenty.
V Praze funguje od podzimu 2018, za první tři měsíce je podle údajů firmy zde vyzkoušelo 50 tisíc uživatelů. Koloběžku si člověk objedná přes mobilní aplikaci, poplatky účtované za minutu jízdy se mu strhávají z karty.
Po chodníku jezdit nemají
„Cílem je řešit výzvy spojené s městskou mobilitou. Vidíme to po celém světě, kde každé velké město má potíže s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích míst a znečištěním v důsledku nadměrné dopravy,“ uvedl manažer Lime pro Česko Ondřej Široký.
Provoz koloběžek není bez problémů. Loni na podzim Lime řešil riziko vznícení baterií u některých modelů, ve Washingtonu jeden z uživatelů zemřel při nehodě.
Nejčastěji kritizovaná je jízda koloběžek po chodníku, které se řada uživatelů dopouští, i když třeba v Praze za to hrozí pokuta dva tisíce korun. Firma sice nabádá k využívání cyklopruhů, to ale podobě jako doporučené nošení helmy nemůže nijak vynucovat. Problémem je někdy také parkování koloběžek uprostřed chodníku.