Hlavní obsah

Ze 100 gramů „brambůrkovou“ metodou na 60 aneb Balení oblíbených chipsů za stejnou cenu

Opticky nezdražily, a přesto spotřebitel zaplatí za stejné množství víc než donedávna. Nejmenší balení oblíbených bramborových lupínků Bohemia Chips od firmy Intersnack opět snížilo hmotnost, už na 60 gramů. Cenu ovšem navenek nezměnilo. Analytici upozorňují, že firma vždy dělá jen to, co jí zákazník dovolí.

Foto: Profimedia.cz

Brambůrky bývají častou pochoutkou třeba u sledování televize.

Článek

Taktika skrytého zdražování pomocí zmenšení balení není nová, ale spotřebitele štve.

„Včera jsem si chtěl koupit malé Bohemia Chipsy, nekoupil. Menší balení, kdysi sto gramů, pak devadesát, osmdesát pět, opět snížilo hmotnost, již jsme na šedesáti gramech. Za plus minus stejnou cenu jako nedávných devadesát gramů. Já viděl cenu 25,90 Kč,“ napsal na síti X diskutující ze severu Čech s účtem Fialová drahota.

Novinky se zkoušely obrátit e-mailem i telefonicky na firmu Intersnack, kdy a proč naposledy zmenšila balení svých výrobků, ale bez úspěchu.

Dovolené v tuzemsku výrazně zdražily

Ekonomika

Údaje diskutujícího o předchozích gramážích nemusí být zcela přesné, podle dat serveru Kupi.cz je ale trend postupného zmenšování balení zřejmý.

„Co se týká balení, máme od roku 2012 v databázi asi dvacet velikostí, které se často objevují v akcích i souběžně. Některé byly zrušeny, nahrazeny menšími a už se neprodávají,“ řekla Novinkám mluvčí Kupi.cz Zlata Vašíčková.

Podle údajů serveru se balení po 60 gramech, a výjimečně dokonce i 55 gramů, objevilo poprvé na pultech před jarem tohoto roku, loni ještě mělo 70 gramů. Existují i varianty s 65 gramy.

Podobně v posledních letech firma zmenšovala i balení středních a velkých chipsů, například z 230 na 200 gramů.

Trik nejen u čokolád

„Zmenšování gramáží rozhodně není úplně nová taktika výrobců, jak si udržet, nebo ještě zvýšit marže. Když se ještě ‚vylepší‘ zachováním původního většího obalu, tak si ani zákazník nemusí všimnout, že kupuje vzduch,“ řekl Novinkám ekonom Creditas Petr Dufek.

Pro zdražování pomocí zmenšení balení existuje i anglické slovo shrinflation, které lze přeložit jako smrskflace.

V minulosti se o podobných příkladech mluvilo například u čokolády Toblerone, která najednou měla větší mezery mezi dílky čokolády, nebo u čokoládových bonbonů M&Ms či tyčinek Deli. Trik ale používají také třeba výrobci jaru či prášků na praní.

Podle ekonoma Roklenu Pavla Peterky ale není věc černobílá. V některých případech firmy čelí rostoucím nákladům a stojí před důležitým rozhodnutím, zda zdražit, či nikoliv. Zmenšení balení může být jedním z řešení.

Firma sice vždy musí uvádět hmotnost na obalu, ale nemá povinnost o změně informovat. Ačkoliv zmenšení gramáže ve stejném obalu může podle Evropské komise být nekalou praktikou.

„Firmám nelze vyčítat, že se snaží maximalizovat svůj zisk a hodnotu pro své majitele. Spotřebitel by se měl před podobnými praktikami mít na pozoru, a pokud je nespokojený, tak přejít k jiné značce. Tím dostane firma jasný signál, že tudy cesta nevede, a podobné kroky v budoucnu pečlivě zváží kvůli riziku ztráty zákazníka a tržního podílu,“ míní Peterka.

„Pokud ale spotřebitel na fenomén shrinkflace nereaguje, pak je pro firmu takový krok logický,“ dodal.

Firmě Intersnack podle posledních výsledků v roce 2022 vzrostly tržby o 15,2 procenta na 1,97 miliardy korun. Zisk po zdanění stoupl o 30 procent na 109,6 milionu korun.

Češi, plaťte. S předraženou plzní se nedaří hnout, všichni se vymlouvají

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám