Článek
"Letošní výnos z prodeje dálničních známek je v ČR plánován na 1,8 miliardy korun. Pro příští rok očekáváme, že to vynese o pět procent více," řekl Právu v Bruselu ministr dopravy Milan Šimonovský, který tam v úterý jednal s místopředsedkyní Evropské komise Loyolou de Palacio právě o budoucím zpoplatnění dálnic a dalších komunikací v zemích Evropské unie.
Na dotaz, proč se tedy u nás známky zdraží, když z evropského hlediska se záměry teprve konkretizují, Šimonovský odpověděl: "Museli jsme reagovat na inflaci. Pro osobní auta se cena známek nezvedla už od roku 1998 a pro nákladní automobily byla naposled změněna v roce 2000. Navíc nejde jen o zdražování, vždyť cena jednodenní známky pro nákladní auta o hmotnosti nad dvanáct tun klesne ze 300 na 250 korun."
Jak už Právo informovalo, pro osobní auta a další vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny bude roční známka stát 900 korun, o stokorunu více než letos. Pro vozidla od 3,5 do 12 tun její cena stoupne ze šesti na sedm tisíc korun, a pro nákladní automobily nad 12 tun z nynějších dvanácti na čtrnáct tisíc korun.
Dražší budou i měsíční a desetidenní známky pro všechny kategorie vozidel. Jedinou výjimkou je zmíněná denní známka, kterou však využívají převážně zahraniční dopravci.
Peníze z prodeje do Fondu dopravy
Garanci za vytištění i prodej dálničních známek má ministerstvo financí, na jehož konto také plynou peníze z prodeje známek. Veškerý výnos pak MF převádí do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
"Letos jsme zatím za známky vyinkasovali 1,564 miliardy korun. Předpokládám, že ještě zhruba 250 miliónů vynese do konce roku prodej ročních známek pro nová auta, i těch krátkodobých, jež si nyní pořizují nejen zahraniční turisté, ale i čeští řidiči při svých prázdninových toulkách po ČR," sdělil Právu výkonný ředitel SFDI Pavel Švagr, který se jednání v Bruselu rovněž zúčastnil.
Pro rok 2004 Švagr odhaduje výnos z dálničních známek 1,9 až dvě miliardy korun. V rozpočtu SFDI se s tím počítá na údržbu a opravy komunikací, i na rozšiřování dálniční sítě.
Dvě stě miliónů korun, o něž se může výnos z jejich prodeje v roce 2004 zvednout, by ovšem stačilo sotva na stavbu jednoho kilometru nové dálnice. "Znatelnějším příspěvkem by to ale bylo pro silničáře, vždyť na celou zimní údržbu dálnic jim poskytujeme právě zmíněných 200 miliónů," konstatoval Švagr.
Fond dopravy má zájem na tom, aby náklady na tisk i prodej dálničních známek byly co nejmenší. Proto by chtěl celou zodpovědnost za tuto agendu od ministerstva financí převzít.
Lacinější v SR i ve Švýcarsku
Lacinější dálniční známky než v Česku jsou už tradičně na Slovensku. Tam motorista roční známku pro své osobní auto pořídí za 600 Slovenských korun a krátkodobou na patnáct dnů za 100 Sk. Naopak podstatně dražší než u nás jsou známky v Rakousku.
Slovenské, maďarské, rakouské i švýcarské dálniční známky si čeští motoristé mohou obstarat také v ČR v prodejnách ÚAMK nebo na hraničních přechodech.
Většina evropských zemí ale dálniční známky nezavedla. Vybrané úseky dálnic a průjezd horskými tunely zpravidla zpoplatňují mýtným, vybíraným buď klasicky (budky) nebo elektronicky.
Elektronické mýto bude od 31. srpna zavedeno pro automobily nad 12 tun i v Německu pro celou jeho dálniční síť. Zřejmě už v roce 2005 se s tímto systémem podle Šimonovského počítá i v České republice.