Článek
Z přibližně 1 400 firem se sídlem v EU nebo zemích G7, které měly dceřiné společnosti v Rusku, jich na ruském trhu ke konci listopadu 2022 skončilo pouze 120, tvrdí závěry studie.
„Tato zjištění zpochybňují ochotu západních firem oddělit se od ekonomik, které jejich vlády nyní považují za geopolitické soupeře,“ napsali autoři ve své studii.
Odchod velkých mezinárodních firem z Ruska započal vedle ekonomických sankcí ze strany USA a Evropy loni na jaře poté, co koncem února Rusko napadlo Ukrajinu. Ruský trh tak už opustily značky jako McDonald's, Carlsberg, Ikea, Shell, HP, Renault, Ford a mnoho dalších.
Bonduelle se ohradila proti zprávám, že poslala konzervy ruským vojákům na frontu
Spousta dalších ale v Rusku nadále zůstává, své aktivity tam buď jen přerušila, nebo dokonce podniká normálně dál. Týká se to například potravinářského giganta Unilever, fast-foodového řetězce Subway či italského výrobce těstovin Barilla, upozornil Politico s odkazem na podrobný seznam, který vede na svých webových stránkách Univerzita Yale.
První místo nepřekvapí
Vůbec nejvíce firem, které v Rusku nadále podnikají, pochází podle studie z Německa. Jejich podíl činí 19,5 procenta. Právě Německo, které v minulých letech ke svému hospodářskému úspěchu hojně využívalo levný ruský plyn, přitom čelí kritice za liknavý přístup k podpoře napadené Ukrajiny. V současnosti váhá se souhlasem k exportu německých tanků Leopard 2 z třetích zemí na Ukrajinu.
Německý ministr obrany: Rozhodnutí o tancích pro Ukrajinu nepadlo. Může přijít za týden, za dva, nebo zítra
Po Německu následuje Kypr (16,4 procenta) a Spojené státy (12,4 procenta). Společnosti sídlící v USA ovšem zároveň tvoří rovnou čtvrtinu z oněch 120 firem, které se z Ruska stáhly. Za americkými firmami pak následují finské (12,5 procenta) a britské (10,8 procenta).
Vědci ve své studii ale podotýkají, že ačkoliv se sklony k ukončení podnikatelských aktivit v Rusku mezi jednotlivými členy EU a G7 liší, tak není zcela na místě automaticky usuzovat, že jde hlavně o americké, britské či finské nadnárodní společnosti, které jako jediné konají v souladu s vládními sankcemi. Možný odchod z Ruska totiž ovlivňuje řada faktorů.
Procento poroste
„Odchody takové velikosti pravděpodobně zaberou nějaký čas a obvykle je jejich dokončení složitější než jen přetrhat nekapitálové vazby. Toto procento (8,5 procenta) tedy pravděpodobně poroste, protože společnosti, které oznámily svůj záměr odejít, budou (v tomto procesu) pokračovat,“ uvádí autoři studie.
Studie závěrem upozorňuje ještě na to, že některé firmy si při prodeji svých aktiv v Rusku vyjednaly doložku o zpětném odkupu. Například japonská automobilka Nissan má šestiletou opci na zpětný odkup, americký fast-foodový gigant McDonald’s pak podle prohlášení ruského federálního antimonopolního úřadu dokonce 15 let.