Hlavní obsah

Zboží si nechte, nechceme ho. Novinky vyzkoušely, jak velká on-line tržiště vracejí peníze

6:23
6:23

Poslechněte si tento článek

Jen v Česku bylo v roce 2023 přes 65 tisíc e-shopů a každým rokem jejich počet spolu s popularitou online nakupování stoupá. Pro obchodníky je e-commerce čím dál více konkurenčním a drsným prostředím. V posledních letech tento trh značně ovlivňují i čínská online tržiště, která konkurují ostatním především cenou. Lokální obchodníci proti nim vynikají rychlostí dodání, případně kvalitou výrobků a zákaznického servisu. Pro srovnání tým Novinek objednal produkty z 10 známých e-shopů z celého světa, které se následně pokusil vrátit.

Foto: Novinky

Ilustrační koláž

Článek

V polovině listopadu si tým Novinek objednal zboží z českých e-shopů Alza, Notino, Datart a TS Bohemia, na čínských online tržištích Temu, Shein, Aliexpres, na americkém Amazonu, turecko-čínském Trendyolu a polském Allegru.

Hodnota objednávek byla od 93 do 299 korun, většinou šlo o sluchátka. V případě e-shopu Notino jsme objednali zastřihovač chloupků, u Trendyolu, který obchoduje hlavně s oblečením, jsme do košíku přidali pyžamo. Cílem bylo ověřit, jak snadný a časově náročný bude proces vrácení zboží.

Produkt jsme objednali, nerozbalený vrátili a obdrželi peníze zpět od všech obchodníků kromě Allegra. Přestože bylo zakoupené zboží prodejci odesláno zpět už 20. listopadu, dodnes Allegro nerozhodlo o tom, kdy a zda vůbec zákazníkovi peníze vrátí. Na tomto online tržišti bylo také nejdražší poštovné - dohromady činilo 297 korun.

„V některých aspektech lze považovat vstup Allegra na český trh jako uspěchaný, nepřipravený. Zákazníci si zde nejvíce stěžují právě na rychlost a komunikaci,“ uvedl pro Novinky proděkan Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické Václav Stříteský.

Přitom právě rychlost dodání je na českém trhu klíčová. „Zatímco u čínských tržišť zákazník nečeká dodání ani do týdne, u Allegra, který je spojen s historicky silným hráčem Mall.cz, zákazníci přirozeněji očekávají podobnou úroveň služeb. To se však Allegru zatím nedaří,“ dodal Stříteský.

Kdysi český e-shop Mall.cz se v srpnu přesunul na on-line tržiště své polské mateřské společnosti.

Zboží si nechte

Zcela po svém přistupují k vracení zboží Temu, Shein, Amazon i Trendyol. „Máte štěstí!“ hlásí někteří z těchto prodejců po vyplnění žádosti o vrácení. Ani jedna z těchto firem nechtěla, abychom objednané zboží posílali zpět. A to i přesto, že v jednom případě se jednalo o objednávku v hodnotě 267 korun.

Peníze poslala většina ještě ten samý den, během několika minut. Hodnota těchto objednávek byla od 93 korun (Amazon) do 267 korun (Temu), doba dodání byla od 6 do 15 dnů, poštovné bylo na Temu a Shein zdarma.

Anketa

Nakupujete na on-line tržištích?
Často, i na těch čínských.
50,7 %
Ano, ale na čínských ne
16,3 %
Jen občas
15,8 %
Ne
17,2 %
Celkem hlasovalo 15151 čtenářů.

Mnozí odborníci i bezpečnostní složky se shodují na tom, že důvodem nízkých cen i bezplatné dopravy je to, že čínská online tržiště dotuje tamní vláda, aby podpořila expanzi čínské ekonomiky.

Náklad na vrácení zboží je pro ně vyšší než hodnota samotného výrobku. Smyslem takového podnikání nemůže být zisk a jen narušuje evropský trh
specialista na elektronickou komerci Jan Vetyška

Vrácení zboží ale v některých případech nepožadují proto, že by se jim to zkrátka nevyplatilo.

„Tento přístup je založen na ekonomické efektivitě – náklady na zpětnou dopravu, kontrolu a opětovné naskladnění by byly vyšší než samotná hodnota produktu. Zároveň je to výhodná strategie pro budování zákaznické spokojenosti a loajality, zvyšuje pravděpodobnost opakovaných nákupů. Celý proces je často automatizovaný,“ sdělil Novinkám advokát a předseda Sdružení obrany spotřebitelů Ondřej Zelenka.

Online tržiště mají zkrátka spočítáno, kolik je vrácení zboží bude stát. Právě to ale ukazuje i na skutečnou hodnotu jejich zboží.

„Ukazuje to, jaké zboží a jaký přístup k němu prodejci mají. Náklad na vrácení zboží je pro ně vyšší než hodnota samotného výrobku. To naznačuje, že smyslem takového podnikání nemůže být zisk a jen narušuje evropský trh. Proti českým e-shopům řada zahraničních ignoruje pravidla, která musí naši obchodníci dodržovat,“ míní předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Inspekce vytáhla proti slevám z uměle navýšených cen. Prověřuje online tržiště

Ekonomika

Neznamená to ale, že by zákazník mohl tyto platformy zneužívat k podvodným reklamacím a donekonečna objednávat levné zboží, aniž by ho musel platit.

„Chytré e-shopy mají zároveň nastaveny kontrolní mechanismy na to, aby toho zákazníci nezneužívali. Pokud by zákazník reklamoval zboží v míře větší, e-shop mu odmítne prodávat zboží,“ vysvětlil marketingový expert Robert Le Veneur.

Stejná pravidla pro všechny

České e-shopy by se ohledně doby dodání a vyřízení odstoupení od smlouvy daly označit v testu za nejspolehlivější. Zboží dorazilo u většiny do druhého dne, peníze všichni vrátili do 6 dní od odeslání zboží prodejci. Značné rozdíly však byly patrné u ceny poštovného. Například Alza jako největší český e-shop disponuje vlastní sítí tisíců doručovacích boxů a partnerských míst - doprava tam i zpět tedy stála pouhých 69 korun.

Proti tomu celkové náklady na poštovné u prodejce kosmetiky Notino překročily hodnotu samotné objednávky, poštovné činilo 187 korun. „Cena dopravy u českých e-shopů může být dnes měněna dynamicky v průběhu dne v závislosti na mnoha parametrech. Někdy e-shop dopravu dotuje ze své marže. Záleží také, jaké má dohody s přepravními společnostmi. Záleží i na tom, jak daleko je sklad e-shopu od depa,“ uvedl Le Veneur.

Podle legislativy EU má zákazník právo vrátit zboží do 14 dnů od jeho převzetí. „E-shop je povinen vrátit peníze do 14 dnů od přijetí žádosti o vrácení. Tato pravidla platí pro všechny e-shopy operující v EU, a to i ty zahraniční,“ dodal Zelenka.

Brusel chce zasáhnout proti rozmachu Temu a Shein. Zvažuje pro ně novou daň a poplatek

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám