Článek
Babiš společně s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) v pondělí adresovali dopis šéfovi Uberu Daru Khosrowshahimu. V něm vyzvali k dodržování české legislativy. [celá zpráva]
„Připomínky, které vznesl pan premiér, bereme velmi vážně,“ uvedl šéf Uberu pro střední a východní Evropu Alexei Stakh. „Naším cílem je i nadále spolupracovat s vládou České republiky a dalšími zúčastněnými stranami, abychom našli to nejlepší řešení pro tisíce cestujících, řidičů i pro město,“ dodal.
„Nevyzvali jsme Uber, aby u nás nepodnikal. Napsali jsme dopis, aby podnikal podle našich zákonů,“ řekl na tiskové konferenci novinářům Babiš. Premiér v demisi dále uvedl, že se zástupci společnosti povede 8. března jednání. Na něm chce řešit, jak podnikaní přepravních platforem regulovat, aby odpovídalo českým zákonům. Dále dojde k vytvoření pracovní skupiny pod dohledem vládního zmocněnce pro digitální agendu Ondřeje Malého.
Podle tiskové mluvčí Uberu Miroslavy Jozové společnost regulaci vítá. „Jak uvedl náš generální ředitel, regulace služeb jako Uber je zcela namístě,“ sdělila. „Chceme pokračovat v dialogu s českými úřady a společně dosáhnout toho, aby cestující i řidiči mohli využívat spolehlivý, bezpečný a dostupný způsob dopravy, který se dá objednat na jedno kliknutí,“ dodala Jozová.
Babiš si stěžuje na minulou vládu
Babiš se pozastavil nad tím, že minulá vláda, v níž seděli i ministři hnutí ANO a ministr dopravy Dan Ťok dokonce v čele úřadu pokračuje, situaci dostatečně neřešila.
„Strašně se divím, co udělala minulá vláda,“ řekl Babiš s odkazem na analýzu, kterou nechal v září loňského roku vypracovat bývalý premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ta mimo jiné uvádí, že by se nová legislativa mohla inspirovat Estonskem s přihlédnutím k českým specifikům.
V Česku se v posledních měsících řeší, jakým způsobem zákonně upravit využívání přepravních aplikací typu Uber nebo Taxify. Všeobecně panuje shoda na tom, že legislativa by se měla modernizovat.
Ministerstvo dopravy v minulosti naznačilo, že by nemuselo trvat na povinnosti používat taxametr. Na druhé straně taxikáři v Praze v únoru opakovaně demonstrovali za přísnější postup úřadům vůči Uberu a Taxify. Další protesty Sdružení českých taxikářů ohlásilo na 1. března ve 13 hodin.
Co by nemělo chybět v nové legislativě |
---|
Aleš Rod (Centrum ekonomických a tržních analýz): „Ideální legislativa je z mého pohledu ‚dvoustupňová‘, podle estonského modelu. Vedle standardních taxi, kterým by měla ponechat stávající privilegia jako rychlé pruhy nebo možnost nabírat zákazníky na znamení a navíc významně ulevit v procesu získání potřebných oprávnění – mám na mysli hlavně místopis, obsluhu taxametru, ale i daňové aspekty –, bych uvítal existenci druhé úrovně na bázi platforem jako Uber nebo Taxify, do které by byl vstup podmíněn živností volnou a stanovením minimálních požadavků na to, jak budou platformy fungovat.“ |
Ondřej Krátký (Liftago): „Rozhodně by neměla chybět odpovědnost platforem či zprostředkovatelů. To srovná podmínky na trhu a umožní efektivní a odpovědnou modernizaci. Modernizace v oblasti cenotvorby, taxametrů a požadavků na dopravce už bude jen prostředkem, jak snížit dopravcům náklady a zajistit větší dostupnost a kvalitu služeb zákazníkům. Nicméně, je potřeba říci, že už dnes zákon aplikacím nebrání.” |
Robert Faltýnek (Modrý anděl): „Nová legislativa by měla primárně zajistit jasnou odpovědnost daného úřadu za to, jak fungují přepravní služby, a také by mu měla poskytnout nástroj pro vymáhání zákona. Nerovné podmínky na trhu a špatné renomé taxislužby tu nejsou kvůli nastavení pravidel, ale kvůli tomu, že se tato pravidla nedodržují, a to dlouhodobě, protože úřady zákon nevymáhají a umožňují, aby řidiči, kteří nejezdí pro žádný dispečink a zodpovídají se pouze státu, dělali taxi ostudu. Vozit lidi stovky hodin měsíčně po Praze by však neměl každý, to by bylo nebezpečné. Vyžadovat zkoušku z místopisu je potřeba.” |
Roman Sysel (Taxify): „Jako ideální bychom popsali tuto legislativní regulaci: • cenu je možné určit také přes aplikaci; • není potřeba označení jako vozidlo taxi (svítilna); • auto nemusí být označeno ani jinak, např. nálepkou; • odvoz privátním řidičem si lze objednat pouze přes aplikaci, nejde ho zastavit na ulici; • ani taxikáři by neměli mít možnost využívat vyhrazených silničních pruhů; • zkouška z místopisu není potřebná. Aplikace, které dokážou využívat aktuální data z provozu, najdou rychlejší trasu než řidič, který zná dané místo.” |