Článek
British Airways tento měsíc oznámily, že od října pozastaví lety mezi Londýnem a Pekingem. Několik týdnů předtím učinily podobné kroky aerolinky Virgin Atlantic, které zrušily svou jedinou linku do Číny, konkrétně do Šanghaje.
Přesto, že zákaz ohledně létání přes ruský vzdušný prostor se netýká Austrálie, tak i její společnost Qantas plánuje omezit svou linku ze Sydney do Šanghaje. Důvodem je, že se letadla nedaří naplnit a občas létají poloprázdná.
Ústup na těchto linkách signalizuje změnu postoje některých předních světových leteckých společností vůči Číně v souvislosti se zpomalujícím se čínským ekonomickým růstem a geopolitickým napětím mezi Pekingem a USA, potažmo jejich spojenci, uvedl s odvoláním na zdroje z odvětví server Financial Times (FT).
Baltské aerolinky spustily nevinné hlasování. Češi rozjíždějí ďábelský plán
Před pandemií koronaviru byla Čína západními aerolinkami vnímána jako příležitost k růstu. Společnosti doufaly, že budou těžit z její rostoucí ekonomiky a rostoucího počtu turistů připravených utrácet.
Během pandemie se ovšem počty letů dramaticky snížily, a i když loni došlo k oživení, tak v posledních měsících data signalizují nový ústup mezinárodních dopravců.
Přitom ještě loni British Airways při obnovení letů do Pekingu tvrdily, že linka je „jednou z jejích nejdůležitějších“. Společnost dokonce v lednu zahájila nábor pro posádky hovořící mandarínsky. Britský dopravce létá kromě hlavního města také do Šanghaje a Hongkongu, frekvenci letů ale letos snížil na polovinu.
Čínský letecký trh se z uzavření hranic v době pandemie zotavuje nejpomaleji, cestování se naplno obnovilo až v roce 2023 a poptávka po mezinárodních trasách je stále mnohem nižší než v předcovidovém roce 2019.
Western airlines are retreating from China. The pandemic is only partly to blame https://t.co/Zc0qiH04FD pic.twitter.com/iuWxJXHKPl
— Financial Times (@FT) August 19, 2024
O tři hodiny delší lety
Pro mnoho leteckých společností je ale spíše než pokles poptávky významnějším faktorem uzavření ruského vzdušného prostoru pro americké a evropské dopravce, k němuž došlo v roce 2022. To totiž způsobilo, že se trasy do částí východní Asie podstatně prodloužily.
Například zmíněná trasa Londýn–Peking je až o tři hodiny kratší při průletu přes Rusko. Zákaz tak s sebou přinesl vyšší účty za palivo, které tvoří 25 až 30 procent provozních nákladů. Společnosti si tak stěžují, že jsou v nevýhodě vůči čínské konkurenci. Ta nad Ruskem létat může.
Legendární americké aerolinky vstanou z mrtvých. Ale jen nakrátko
Počet letů mezinárodních dopravců z Evropy a Severní Ameriky do Číny během letošní rušné letní sezóny klesl o více než 60 procent ve srovnání s maximy z roku 2018, uvádí poskytovatel letových dat OAG. Naproti tomu čínští dopravci snížili počet letů na těchto trasách pouze o 30 procent oproti svému vrcholu z roku 2019. V létě provozují více než dvakrát tolik letů než jejich západní konkurenti, ukazují data OAG.
„Pokud máte čínského dopravce, který létá nad Ruskem, má nad námi nespravedlivou výhodu,“ řekl už loni FT Ben Smith, generální ředitel společnosti Air France-KLM.
Možnost létat nad Ruskem umožnila hlavním čínským dopravcům získat podstatný podíl na trasách do západní Evropy, potvrdil Jason Sum, analytik singapurské společnosti DBS.
David Yu, odborník na letecký průmysl z NYU v Šanghaji, uvedl, že nárůst počtu letů do Evropy u čínských dopravců je v souladu se snahou Pekingu přilákat mezinárodní návštěvníky, včetně nabídky bezvízového styku občanům mnoha evropských zemí. „Konečnou vizí je přivést více lidí zpět do Číny,“ řekl.
Jeden ze západních leteckých manažerů ale uvedl, že klesající popularita letů mezi Čínou a Západem odráží i širší geopolitické napětí, které od roku 2019 vzrostlo. „Povaha vztahů Číny se západním světem se změnila,“ řekl nejmenovaný výkonný ředitel.