Článek
Stávka zastaví výrobu v Seattlu, kde se v několika továrnách vyrábějí a montují dopravní letadla. Stávka postihne i výrobu v Portlandu, i tamní zaměstnanci se připojili.
O kolektivní smlouvě se jednalo poprvé po šestnácti letech. Předchozí byla v roce 2016 prodloužena o osm let. Návrh odmítnuté smlouvy se podařilo po měsíčním jednání dohodnout v neděli. Pro zaměstnance přinášela řadu výhod, ale méně než odboroví bossové slibovali. Přesto vedení odborů říkalo: „Je to nejlepší smlouva, kterou jsme v naší historii vyjednali.“
Návrh dohody
Navrhovaná dohoda by přinesla zvýšení platu o 25 procent po dobu trvání čtyřleté smlouvy, odbory ovšem zpočátku požadovaly zvýšení o 40 procent. Někteří pracovníci, kteří začínali s nižší základní mzdou, by dostali větší zvýšení; pro asi 7500 pracovníků by se platy zvýšily o 45 procent, zatímco dalším 5000 pracovníkům by se podle Boeingu zvýšily o 53 procent.
Pražská premiéra. Na Ruzyni začal létat nejdelší Boeing 787 Dreamliner
Odmítnutá dohoda by také poskytla každému členu odborů bonus za podpis smlouvy ve výši 3000 dolarů (68 000 korun). Boeing také souhlasil s pokrytím větší části nákladů na zdravotní péči, poskytnutím 12 týdnů placené rodičovské dovolené a snížení povinných přesčasů. Firma navíc souhlasila, že další dopravní letadlo se bude vyrábět na severozápadním pobřeží Pacifiku v továrně se zaměstnanci z odborů IAM.
K přijetí nabídky vyzýval zaměstnance i nový ředitel firmy Kelly Ortberg: „Stávka by mohla ohrozit naše sdílené zotavování (firmy) a dále podkopat důvěru našich zákazníků.“
Boeing v problémech
Boeing provázejí dlouhodobě problémy. Dvě smrtelné havárie Boeingů 737 MAX si vyžádaly 346 obětí. Vedly k dlouhodobému uzemnění typu a přerušení jeho výroby. Musí odškodnit pozůstalé i zákazníky. Od té doby se objevily opakovaně problémy s kvalitou výroby a její kontrolou, v lednu upadl Boeingu 737 MAX při stoupání panel zaslepující nouzový východ, protože nebyl přišroubovaný.
Firma nedosáhla zisku od roku 2018, akcie Boeingu ztratily za posledních pět let 60 procent hodnoty. Třicet procent připadá na letošek, kdy upadl zmíněný nepřišroubovaný panel.
Poté, co smlouvu zaměstnanci odmítli, Boeing podle listu The New York Times uvedl, že je „odhodlán obnovit vztahy se zaměstnanci a odbory“. Firma zdůraznila, že je připravena pokračovat v jednáních.
Dlouhodobé spory
Zaměstnanci totiž ztratili důvěru ve firmu, protože už před dekádou přišli o penzijní výhody, které se odbory pokoušely obnovit. Vadilo jim i přesunutí finální výroby typu 787 Dreamliner do továrny v Jižní Karolíně, která nespadá pod odborový svaz IAM.
Zaměstnanci se cítí silní, protože jiné stávky včetně stávky v Hollywoodu nakonec přinesly stávkujícím výhodu. Dlouhá stávka ba však byla obtížně zvládnutelná pro zaměstnance s malými platy, i když by jim IAM od třetího týdne stávky posílal týdně 250 dolarů.
Boeing se 150 000 zaměstnanci, z nichž polovina pracuje ve státě Washington, patří k největším amerických firmám. IAM zastupuje pětinu ze 170 000 zaměstnanců Boeingu po celém světě.
Poslední stávka v roce 2008 trvala 52 dnů a snížila denní tržby o zhruba 100 milionů dolarů. Podle odhadu společnosti TD Cowen stejně dlouhá stávka mohla Boeing připravit o tři miliardy dolarů (68 miliard korun), uvedl list The New York Times.