Článek
Krátce po zahájení stávky se před římským sídlem Alitalie konala demonstrace zaměstnanců, které se zúčastnilo na 2000 lidí. "Personál firmy nemůže platit za krizovou situaci sám. Jsme připraveni i nadále stávkovat," zdůraznil šéf odborové centrály UGL Roberto Panella.
Prezident Alitalie Giuseppe Bonomi reagoval na protest zaměstnanců s nevolí. "Odbory musejí pochopit, že Alitalia nemůže být sanována, aniž bychom přinesli oběti," prohlásil.
Alitalia je stejně jako České aerolinie (ČSA) členem aliance SkyTeam.
ČSA se italská stávka přitom nijak nedotkla. "Na našich pravidelných linkách z Prahy do Říma, Milána a Boloně nedošlo k žádným problémům," ujistila Právo tisková mluvčí ČSA Marcela Picková.
Problémy cestujících Alitalie
Nepříjemnosti však v pátek na letišti v Ruzyni čekaly mnohé z cestujících, kteří měli letět do Říma a Milána s Alitalií.
"Italská společnost kvůli stávce zrušila dva ze svých čtyř letů přes Prahu," sdělila mluvčí České správy letišť Anna Kovaříková. Podle ní České správy letadlo přistálo v ČR před 11 hodinou, podle letového řádu však již neodletělo zpět do Říma, ale čeká na skončení stávky na odstavné ploše letiště.
Zpět do Itálie se vydá až před 18 hodinou. Poletí do Milána. Alitalia v pátek kvůli stávce zrušila dva ze čtyř letů přes Prahu. Namísto dvou letadel, které přes ruzyňské letiště běžně létají ráno z Říma do Prahy a zpět a odpoledne z Milána a zpět, tak přes Prahu poletí jen jedno letadlo ráno z Říma do Prahy a odpoledne z Prahy do Milána, vysvětlila Kovaříková.
Téměř dvě stovky zrušených letů
Alitalia kvůli stávce zaměstnanců zrušila celkem 195 letů. Upravila dále více než 150 letů. Stávka má trvat asi čtyři hodiny. Začít měla po poledni.
Zaměstnanci protestují proti chystanému plánu restrukturalizace. "Jsme zcela proti průmyslovému plánu Alitalie, protože snižuje počet zaměstnanců, ale neposkytuje žádné garance růstu společnosti," prohlásila mluvčí jedné z unií leteckých přepravců a letuška Stefani Pietriniová.
Stávky se účastní piloti i palubní a pozemní personál. Alitalia se snaží snížit své náklady, aby tak podpořila finanční zdraví společnosti a mohla se připojit k fúzi mezi Air France a KLM. V letošním roce italský přepravce očekává provozní ztrátu přes 400 miliónů eur.