Hlavní obsah

Žalovat u nás VW kvůli emisím? Musela by se prokázat škoda

Právo, Jindřich Ginter

Případné žaloby podané motoristy na koncern VW, včetně Škody Auto, za emisní šidítka, která se skrytě aktivovala při homologačních měřeních u některých naftových motorů, mají zásadní slabinu. Žalující vlastník vozidla by totiž musel nejprve hmatatelně prokázat, že mu vznikla škoda, respektive že se hodnota daného auta právě díky tomu snížila a o kolik. Právu to potvrdil místopředseda Nejvyššího soudu ČR Roman Fiala.

Foto: Luke Macgregor, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Je to kauza, kterou se může v budoucnu zabývat i Nejvyšší soud, proto se k tomu nemohu blíže vyjadřovat a předjímat vývoj v ní. Nicméně principiálně prvořadou otázkou je případně pojmenovat, jaká škoda vůbec vznikla, a potom se teprve můžeme bavit o tom, kdo za ni odpovídá a jaká je případně náhrada,“ dodal Fiala.

Zdůraznil, že vychází-li z dostupných informací z médií, tak dosud nikde nezaznívá, jaká vlastně vznikla škoda a komu.

„Zatím jsem spíše četl vyjádření z autobazarů, že na cenu předmětných vozidel nebude mít situace žádný vliv. Z toho vyplývá, že se nezmění, i přes to všechno, nijak hodnota auta,“ poznamenal Fiala.

„Prvotním předpokladem u žaloby na náhradu škody přitom je existence takové škody. Pokud se na trhu kvůli tomu nemění nijak hodnota vozu, tak přemýšlím, v čem by ta škoda z pohledu vlastníka mohla být,“ konstatoval Fiala.

Neregistrujeme, že by se na to klienti ptali
pracovnice autorizovaného servisu

Podle něho úvaha o případných žalobách směřuje tak spíše od jednotlivce, jenž takové auto vlastní, ke státu, který nastavil technické předpoklady (emisní normy) pro to, co musí auta splňovat, a koncern je obešel.

„Dovedu si za těchto okolností spíše jako žalobce představit stát než jednotlivce, ale to je jen úvaha, která stojí pouze na tom, jak o věci informují média,“ konstatoval Fiala.

Majitelé vozů z koncernu VW se zatím v autorizovaných servisech neptají, zda se kauza týká jejich aut a jaký bude další postup. „Neregistrujeme, že by se na to klienti ptali,“ řekla Právu Kamila Ksandrová z Porsche Praha-Smíchov. „Kauzu s emisemi naši klienti neřeší,“ potvrdil Právu technik Petr Seřýnek z autorizovaného servisu Škody Auto Enge.

Anketa

Měli by vlastníci vozů umožňujících falšování emisí podat na automobilky žalobu?
Ano, byli podvedeni
35,1 %
Ne, žádná újma jim nevznikla
64,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1346 čtenářů.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Související témata:

Výběr článků

Načítám