Hlavní obsah

Zálohy za energie musí odpovídat očekávané spotřebě

3:21
3:21

Poslechněte si tento článek

S vyúčtováním energií někdy dodavatel přijde i s novým předpisem měsíčních záloh, které mohou být vyšší než dosud. Jak v tomto případě postupovat? Zálohy za energie musí podle Karolíny Valouchové ze spotřebitelské organizace dTest odpovídat důvodně očekávané spotřebě.

Foto: Gabriela Krejčová, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Pro kontrolu toho, jak vysoké zálohy by měl dodavatel nastavit, mohou spotřebitelé využít například kalkulátor Energetického regulačního úřadu.

„Pokud jsou zálohy výrazně vyšší nebo nižší, doporučujeme reklamovat nastavenou výši u dodavatele,“ řekla Novinkám Valouchová. Zákazník může žádat snížení záloh.

Když dodavatel nevyhoví, může se zákazník obrátit na Energetický regulační úřad. „Pokud by byla záloha vyšší než odpovídající očekávané spotřebě, mohl by dodavatel porušovat energetický zákon,“ řekl Novinkám mluvčí úřadu Michal Kebort.

Vysoké pokuty i nevracení přeplatků. Lidé si stěžují na dodavatele energií

Ekonomika

Zálohy jsou podle něj smluvní záležitostí a dodavatel nemá povinnost je vystavovat, byť to je běžná praxe.

„Je třeba pohlídat si, že by zálohy měly odpovídat průměrné měsíční spotřebě za minulé roky vynásobené aktuální cenou energií,“ uvedl.

Podle něj se stává, že dodavatel v průběhu roku zvýší cenu energií, ale zálohy ponechá ve stejné výši a navyšuje je až v dalším zúčtovacím období. „Pak může dojít k nepochopení, kdy si zákazníci stěžují, že jim teď cena ani spotřeba nevzrostla, ale záloha je najednou vyšší,“ uvedl. Časté jsou také případy, kdy se lidé dívají jen na spotřebu za několik posledních měsíců.

„To ale nemusí být relevantní, zvlášť pokud elektřinou vytápí a spotřeba se velmi liší v létě a zimě. Dodavatel průměruje spotřebu za celý rok i proto, aby se zálohy z měsíce na měsíc neměnily,“ řekl Kebort.

Zálohy lze změnit směrem dolů i v případě, že domácnost provede úsporná opatření. „Ta jsou ale třeba dodavateli doložit. Například pokud rodina zateplí dům, lze předpokládat, že to bude mít vliv na spotřebu. Na základě toho může pak dodavatel očekávat, že spotřeba klesne a zálohu sníží,“ dodal Kebort.

Reklamace vždy písemně

Pokud se zákazníkovi vyúčtování energií nezdá, může ho reklamovat. Na vyřízení reklamace vyúčtování má dodavatel lhůtu patnáct dní. Je nutné ji podat písemně. Podle Keborta se ale lidé na dodavatele velmi často obrací prostřednictvím infolinek.

„V tom případě je nutné alespoň požádat o potvrzení o založení reklamace do e-mailu, aby nešlo ze strany dodavatele jen o souhlas po telefonu,“ upozornil.

Je to důležité proto, aby měl spotřebitel doklad, že reklamaci uplatnil. Po jejím vyřízení má dodavatel dalších patnáct dní na to, aby nesrovnalosti ohledně financí se zákazníkem vyřešil a poslal mu peníze.

Výjimku podle Keborta představují případy, kdy je například nutné zkontrolovat měřidlo, tedy elektroměr nebo plynoměr. V tomto případě se musí postupovat v součinnosti s distributorem a lhůta může být delší.

Češi přestali šetřit energiemi, spotřeba elektřiny a plynu loni vzrostla

Ekonomika

Výběr článků

Načítám