Článek
Proti realizaci projektu byla podána řada žalob ze strany Německého spolku pro ochranu přírody (Naturschutzbund Deutschland) a provozovatele trajektů Scandlines. Odpůrci projektu v úterý protestovali před soudní budovou v Lipsku, kde se o žalobách rozhodovalo.
Tunel sestoupí až 40 metrů pod hladinu Baltského moře. Půjde o nejdelší ponořený tunel na světě. Otevřen pro dopravu by měl být v roce 2029. Tunel bude také nejdelší stavbou kombinující silniční a železniční dopravu.
Součástí budou dvě oddělené dvouproudé silnice pro motorové vozy a dvě elektrifikované koleje pro železniční dopravu. Cesta se místo 45minutové plavby, pokud je příznivé počasí, zkrátí na desetiminutovou jízdu autem. Cesta vlakem z Hamburku do Kodaně se pak díky tunelu zkrátí ze 4,5 na 2,5 hodiny.
Mezi Německem a Dánskem začala stavba nejdelšího ponořeného tunelu světa
V roce 1993 byla dokončena stavba podmořského tunelu pod kanálem La Manche, spojujícího Francii a Velkou Británii. V něm auta urazí dokonce 50kilometrovou vzdálenost, je tedy delší než Fehmarnbelt.
Rozdíl je však v tom, že tento tunel vznikl metodou ražení. Ražba tedy začala na pevnině a stroje následně tunel prorazily v dostatečné hloubce pod mořským dnem. Vůbec tedy není v kontaktu s vodou. Naopak tunel mezi Německem a Dánskem má být položen ve vyhloubeném příkopu na dně úžiny a bude složen z prefabrikátů.
Celý projekt by měl odhadem stát 7,1 miliardy eur (194,3 miliardy korun).