Článek
Celková žalovaná částka podle Safe Dieselu činí zhruba 121 miliónů korun a dále se zvyšuje s tím, jak se k žalobě přidávají další majitelé aut. Už v březnu se na soud prostřednictvím firmy obrátilo prvních pět osob.
Společnost pro každého majitele požaduje od automobilek kompenzaci 220 000 Kč. Podle zástupců Škody Auto nevznikla ale uživatelům těchto vozů žádná újma.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
„Mohli bychom ještě s novou vlnou žalob čekat, nicméně vidíme reálnou hrozbu promlčení některých nároků. To by mohlo nastat již nyní, s druhým výročím vypuknutí aféry,“ uvedl advokát majitelů vozů František Honsa.
Aféra vypukla před dvěma lety, kdy americké úřady zjistily, že značky koncernu VW, včetně Škody, k motorům TDI s emisní normou Euro 5 instalovaly software, který uměl rozpoznat homologační měření emisí a upravit režim motoru tak, aby testem prošel. V běžném provozu však byly emise vyšší.
Celkově se problém dotkl 11 miliónů aut, z toho více než jednoho miliónu škodovek. Podle mluvčího Škody pro ČR Vítězslava Pelce automobilka vyvinula technické řešení pro úpravu motorů EA 189 a v tuzemských servisech již upravila dvě pětiny z 94 000 dotčených vozů.
„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích CO2, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech,“ řekl Pelc.
„Údaje týkající se schválení typu vozidla zůstávají v platnosti. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,“ dodal.
Odškodné chce i ADAC
Největší německý i evropský autoklub ADAC požaduje, aby koncern Volkswagen vyplatil německým klientům poškozeným dieselovým skandálem celkem 13 miliard eur (přes 339 miliard Kč). Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem to podle německých médií řekl viceprezident autoklubu Ulrich Klaus Becker.
Největší německá automobilka sice u těchto vozů nyní musí provést úpravu softwaru, odškodné klientům ale vyplácet odmítá. Miliardové odškodné přitom už musela dát zákazníkům ve Spojených státech, kde byla kauza před dvěma lety odhalena.
Autoklub ADAC nyní požaduje, aby i němečtí klienti dostali dobrovolné odškodnění v podobné výši, tedy 5000 eur (téměř 131 000 Kč) na osobu.