Článek
Společnost má podle Novy interní dokument, v němž říká zaměstnancům, aby nezastavovali vlak v případě, že kolejové čidlo hlásí nebezpečí přehřátí. Tato čidla prý pracují špatně a signalizují nebezpečí, i když žádné nehrozí.
"Může dojít k tomu, že to čidlo nepracuje tak, jak má. To znamená, že ono může vyhodnotit, že něco není v pořádku, i když to v pořádku je," řekl Nově mluvčí drah Ondřej Kubala.
ČD: reportáž je lživá
Proti tvrzení, že vlaky si na řadě míst vůbec nerozumí se zabezpečovacím zařízením, se postavily České dráhy. Informace je prý lživá a společnost se proti reportáži chce bránit právní cestou. Mluvčí drah Kubala vysvětlil, že čidlo na trati funguje především pro nákladní vlaky. Pendolino je uzpůsobeno tak, že právě v místě, kde je osa čidla, vypouští horký vzduch, proto se signálka rozsvěcuje. Vlak má ale vlastní kontrolní systém a čidlo na trati je pro něj nepotřebné.
ČD také podle Novy připouštějí, že špatně fungují některá čidla na jedné z náhradních tratí pro pendolina. V těchto místech musejí strojvůdci podle interního nařízení drah vypnout motor a jet takzvaně samospádem.
Odborníci oslovení Novou považují interní nařízení ČD za problematická. "Určitě se tím snižuje bezpečnostní standard," řekl železniční expert působící v Bruselu a bývalý generální inspektor Zdeněk Žák.