Článek
„Pokud se takové chování supermarketů prokáže, považuji to za zcela nepřijatelné. To není v australském duchu. Zákazníci si nezaslouží, aby se s nimi zacházelo jako s hlupáky,“ okomentoval kauzu i australský premiér Anthony Albanese.
Austrálie má jednu z nejvyšších koncentrací supermarketů na světě, přičemž Woolworths a Coles ovládají podle Bloomberg Intelligence přes polovinu trhu.
Australská komise pro ochranu spotřebitele a hospodářské soutěže teď na tyto dva supermarkety podala žalobu. Podle předsedkyně komise Giny Cass-Gottliebové strávily tyto dva supermarkety roky propagací svých akcí typu „Snížené ceny“ a „Ještě nižší“. Ty nyní zákazníci chápou jako trvalé snížení běžných cen produktů. V mnoha případech měly ale řetězce pouze krátce uměle navýšit ceny populárního zboží, než je opět snížily na stejnou nebo mírně vyšší hodnotu. Jednalo se tak o falešné slevy.
Jak se dostat ze slevové pasti? Němci i Francouzi drží řetězce na řetězu
Řetězce čekají pokuty i zpřísnění pravidel
Vyšetřování dozorčího orgánu ukázalo, že řetězce Woolworths a Coles uvedly zákazníky v omyl celkem zhruba u pěti set produktů, kterých byly prodány desítky milionů kusů. Týkaly se široké škály produktů, od krmiva pro domácí mazlíčky až po oblíbené australské pokrmy.
„Mnoho spotřebitelů se na slevy spoléhá, zejména v této době, kdy se životní nálady zvyšují. Je zásadní, aby se australští spotřebitelé na přesnost cen a tvrzení o slevách mohli spolehnout i nadále,“ řekla předsedkyně úřadu Gina Cass-Gottliebová.
Úřad usiluje o to, aby australský soud uložil řetězcům vysoké pokuty a nařídil jim, aby navýšily dodávky potravin pro charitativní projekty.
Australská vláda udělala poté, co se podvody se slevami provalily, revizi stávajících pravidel pro prodej potravin a ochranu spotřebitele. Nová verze má zavést přísnější pravidla pro jednání supermarketů vůči spotřebiteli, ale i dodavatelům.
Řetězec Coles uvedl, že se bude proti obviněním bránit a že k růstu cen vedl růst jejich nákladů. I Woolsworths chce obvinění přezkoumat.
A jaká je vlastně skutečná cena? Česko se topí v nesmyslných slevách
Trable se slevami řeší i čeští zákazníci. V obchodech je mnoho zboží označeno nejrůznějšími nálepkami, které mají avizovat různé akce, až není úplně jasné, co je v daném obchodě obvyklá cena daného zboží.
Zákon, který určuje, že sleva má být uvedena z nejnižší ceny za posledních 30 dní, obchody obcházejí například tím, že pro ty, kdo nedrží klubové karty či aplikace, nabízejí zboží dráž.