Hlavní obsah

Zakázky v Dukovanech? Korejci s námi nemluví, stěžují si české firmy

9:55
9:55

Poslechněte si tento článek

Těšily se na významný podíl na dodávkách pro dva nové jaderné bloky v Dukovanech. Teď si ale české firmy zoufají, že s nimi vítěz stamiliardového tendru, jihokorejská společnost KHNP, příliš nejedná. A pokud ano, jednání zatím nikam nevedou. Korejská firma ale tvrdí, že v tomto směru vyvíjí úsilí a připravuje smlouvy o smlouvách budoucích.

Foto: Petr Horník, Novinky

Jaderná elektrárna Dukovany

Článek

„Od doby, co byla KHNP vybrána jako preferovaný dodavatel, jsme se bohužel nikam dál neposunuli. Stále nemáme žádné smluvní ujednání garantující účast českých firem. Když už k jednáním dochází, nikam nevedou,“ řekl Novinkám prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.

V průběhu veřejné soutěže se finální uchazeči, tedy KHNP a francouzská EDF, přihlásili k 60 až 65procentnímu podílu českého průmyslu na projektu.

„Ta prohlášení byla někdy silnější, jindy slabší. Víceméně to byly deklarace, které byly silně podporovány i politickou reprezentaci zemí, z nichž zájemci pocházejí,“ uvedl výkonný ředitel Aliance české energetiky Josef Perlík.

Beneš: Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi opozdí

Ekonomika

Tendr vyhlášený ČEZ vyhrála KHNP loni v červenci s nabídnutou cenou 400 miliard korun za oba nové bloky. Finální smlouvy měly být podepsány do konce března, tedy už za pár dní. Termín se ale posunul, podle šéfa ČEZ Daniela Beneše mimo jiné i kvůli tomu, aby byl čas doladit podíl českých firem.

Žádný posun. Dochází čas

„Odsunutím podpisu jsme teoreticky získali větší prostor pro vyjednávání, ovšem otázkou je, jestli to něco přinese vzhledem k tomu, že k žádnému významnému posunu nedošlo od loňského července. Nyní už nás ale začíná tlačit čas. Harmonogram výstavby je napjatý a to, že se stále nic neděje ani v oblasti příprav pro povolovací procesy, považuji za rizikový moment celého projektu,“ prohlásil Nouza.

Podle Perlíka od vyhlášení výsledků tendru aktivita korejské strany uvadla. „Předpokládalo se, že v okamžiku, kdy jeden z uchazečů uspěje, bude se na přípravě zapojení průmyslu pracovat dál. Tedy že to v červenci neskončí,“ řekl Perlík. Od té doby se ale Alianci nedařilo v úsilí o definování způsobu a objemu zapojení průmyslu pokračovat.

„KHNP se více soustředilo na jednání s ČEZ a lokalizace českého průmyslu jako taková byla odložená na vedlejší kolej,“ řekl Perlík.

Aliance podle jeho slov připravila podklady včetně definice strategických oblastí, kde by měl být český průmysl určitě zapojen. „Včetně způsobu řešení, tedy nějakou formou smluv o smlouvách budoucích,“ doplnil.

Mezník podle něj nastal začátkem loňského prosince, kdy podklady poslali korejské straně. „Odjeli jsme do Jižní Koreje s tím, aby se už opravdu začalo jednat. Domluvili jsme se na postupu, definovali základní návrhy smluv o smlouvách budoucích připravené s právníky. Dohodli jsme se tam, že na to dostaneme do Vánoc reakci. Nakonec jsme ji ale dostali až někdy zkraje února, takže velmi pozdě,“ postěžoval si.

Ministr letěl do Koreje

V Alianci tak podle něj rostla nervozita a zintenzivnila se jednání s resortem průmyslu a ministrem Lukášem Vlčkem (STAN). Ten sám v půlce února Jižní Koreu navštívil.

„Došlo tam k velmi důležitým jednáním mezi ním a vedením KHNP, za což mu chceme poděkovat. Ministr jednoznačně definoval postoj české strany k problematice, kdy uvedl, že vláda očekává, že podíl českého průmyslu na dodávkách ve výši třicet procent bude vyjasněn a zasmluvněn ideálně smlouvami o smlouvách budoucích paralelně s podpisem finální smlouvy mezi KHNP a ČEZ,“ řekl Perlík.

To ministr potvrdil. „Můj požadavek je takový, aby byla zazávazkována česká účast na projektu zhruba okolo třiceti procent v době podpisu finálního kontraktu a aby byl zároveň transparentní plán pro zapojení českých firem během výstavby a uvedení elektrárny do provozu v objemu avizovaných šedesáti procent. Velkou příležitostí pro český průmysl by bylo potvrzení při podpisu kontraktu, že plzeňská Škoda Doosan dodá nejen turbínu, ale zastřeší také dodávku celé turbínové haly,“ řekl Novinkám Vlček.

Ministerstvo průmyslu a obchodu podle mluvčího Marka Vošahlíka maximálně podporuje zapojení českých firem dlouhodobě a prakticky na každodenní bázi.

Vlček: Dostavbu Dukovan podporuje i korejská opozice

Ekonomika

„Od té doby se pracuje na tom, jak požadavek státu naplnit. Zatím je potvrzeno jen to, že jedinou jasnou dodávkou, která půjde z Česka, je turbína z plzeňské Doosan Škoda Power,“ uvedl Perlík. Teď se podle něj hledají varianty, jak prvních třicet procent definovat.

„První varianta, o které jsme se bavili již v Koreji, bylo téma dodání celé strojovny českým průmyslem. Od jednání pana Vlčka v Koreji už uběhl měsíc, z naší strany jsme následně mnohokrát deklarovali, že jsme připraveni jednat velmi intenzivně. Očekávali bychom, že stejnou intenzitu přijme i druhá strana. Zatím ale musíme bohužel konstatovat, že intenzita je slabá,“ uvedl Perlík.

Ještě podle něj není ani definován rozsah. „Myslím, že definici toho, co je strojovna, by energetici měli umět říci v řádech dní, jestli ne téměř ihned,“ uvedl.

Spor o výběrová řízení

KNHP tvrdí, že před podpisem finálních smluv vyvíjí úsilí o zvýšení míry lokalizace.

„V rámci tohoto úsilí plánujeme uzavřít smlouvu o dodávce s Doosan Škoda Power na potvrzený rozsah pro hlavní turbínu a také dohodu o revizi dodávky celé turbínové haly. Další smlouvy o smlouvách budoucích se připravují k podpisu,“ sdělila Novinkám KHNP.

Vzhledem k místním podmínkám projektu existují podle korejské firmy práce, které může provádět pouze český průmysl, jako je inženýring, průzkumy staveniště, licence nebo dodávky surovin.

„Přestože hlavní práce budou zadávány prostřednictvím férových a transparentních výběrových řízení, očekáváme, že mnoho prací bude provedeno českými firmami s ohledem na snížení logistických nákladů, blízkost při pořizování zařízení a materiálů, využití místní pracovní síly a podobně,“ doplnila firma.

Právě plán KHNP, že vše proběhne prostřednictvím výběrových řízení, není podle Perlíka přijatelný, protože jsou strategické oblasti, kde se očekává, že český průmysl zastoupený být musí. „A to nelze vyřešit výběrovým řízením, protože u něj nedokážete zajistit, jakou část vyhraje jaká firma a zástupce jakého průmyslu,“ řekl.

Sama korejská strana podle něj říká, že hledá strategického partnera. „Ale toho přece nehledáte výběrovými řízeními. Strategičtí partneři si sednou, definují oblasti a podmínky strategické spolupráce a na tom se dohodnou,“ uvedl Perlík. Všechny české firmy jsou podle něj připraveny splnit veškeré podmínky.

„Tedy jak cenové, které jsou dané v kalkulaci, tak i časové nebo bezpečnostní. České firmy jsou na evropském i světovém trhu konkurenceschopné a počítají s tím, že se do cen tak, jak jsou v nabídce KHNP, vejdou, zvláště po několikerém ujištění z korejské strany, že kalkulace projektu je založena na evropských cenách“ prohlásil.

KHNP to ale vidí jinak. „Základním principem pro výběr dodavatelů v projektu Dukovany jakožto zakázky na klíč je vypsání výběrových řízení na základě zadávacích podmínek. Vzhledem k tomu, že struktura zakázky je na klíč, která má pevnou cenu projektu, musí se všichni subdodavatelé účastnit výběrových řízení v rámci celkového rozpočtu projektu. To je předpokladem nákladové efektivity a zároveň smluvních povinností,“ uvedla korejská firma.

Výběrová řízení na subdodavatele budou podle ní zahájena po podpisu finální smlouvy, počínaje oblastí inženýringu. Pak mají následovat výběrová řízení na dodávky zařízení a stavební oblasti.

„Účast na projektu bude v zásadě umožněna prostřednictvím spravedlivé soutěže. Jelikož však bude projekt realizován v České republice, je český průmysl ve výhodné pozici díky své znalosti místního prostředí,“ doplnila KHNP.

Francouzi: Dohodli jsme se předem

Francouzská EDF prezentovala v nabídce na Dukovany projekt v britském Hinkley Point, kde dosáhla lokalizace přes 60 procent.

„V roce 2012, pět let před zahájením výstavby, uzavřela EDF s britskými úřady právně závaznou dohodu, jejímž cílem bylo nasměrovat významnou část hodnoty projektu dodavatelům se sídlem ve Spojeném království,“ uvedla firma.

Podpis smlouvy byl podmínkou konečného souhlasu s výstavbou a bylo na ni odkazováno, když britské ministerstvo pro energetiku a změnu klimatu v březnu 2013 vydalo nařízení o schválení projektu. Aktuálně dosahuje podle EDF podíl britských firem na projektu 64 procent.

Připravuje se trasa pro obří náklady do Dukovan

Středočeský kraj

Výběr článků

Načítám