Článek
Obchodní řetězce zvýšený zájem nakupujících před svátkem i po něm potvrzují. Informace o navyšování počtu zaměstnanců se v jednotlivých řetězcích různí.
„I vzhledem k prodlouženému víkendu jsme očekávali před prvním svátkem zvýšenou návštěvnost zákazníků, kteří své rodinné a víkendové nákupy budou realizovat již během středy a čtvrtka,” potvrdila Novinkám mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
„Dané směny jsme posílili personálně a každý hypermarket je také vybaven technologií samoobslužného nakupování, díky které zákazníci mohou svůj nákup ještě urychlit,” uvedla Hobíková. „Zvýšenou návštěvnost jsme zaznamenali jak během čtvrtečního dne, tak i v sobotu,” dodala.
Zvýšený zájem zákazníků po celé republice potvrdil také mluvčí sítě Albert Jiří Mareček. „Velký zájem zákazníků ve všech našich obchodech jsme zaznamenali ve čtvrtek před svátečním dnem, a zejména v mimopražských prodejnách pak také v sobotu,“ uvedl s tím, že právě ve čtvrtek společnost s vyšším zájmem počítala, a proto navyšovala počty zaměstnanců v prodejnách.
Obchody nad 200 metrů čtverečních musí zavřít o těchto sedmi svátcích |
---|
1. leden – Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok |
Velikonoční pondělí |
8. květen – Den vítězství |
28. září – Den české státnosti |
28. říjen – Den vzniku samostatného československého státu |
25. prosinec – 1. svátek vánoční |
26. prosinec – 2. svátek vánoční |
„Den před a den po státním svátku jsme zaznamenali zvýšený zájem zákazníků ve srovnání s běžnými dny v jiných týdnech,“ sdělil Novinkám mluvčí Teska Václav Koukolíček. Společnost podle něj počty zaměstnanců v obchodech nenavyšovala.
„Můžeme potvrdit, že podobně jako v případě jiných svátků, během kterých bývají prodejny Lidl uzavřeny, se část nákupů z tohoto dne přesunula na den před svátkem či na den po svátku,“ řekla Novinkám mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Mluvčí Billy se Novinkám opakovaně nepodařilo zastihnout.
Vyšší zájem zákazníků by mohl podle někdejšího analytika Liberálního institutu Matěje Šustera vést k nutnosti povolat v daný den více zaměstnanců. „Ani ty pokladní nebudou mít celkově méně pracovních dnů, poněvadž tolik pokladních tam normálně o víkendu v pohotovosti asi není,“ domnívá se.
Zvýšený zájem může mít vliv na tržby
Podle Šustera by na druhou stranu mohl přesun nákupů na okolní dny vyrovnat propad tržeb v důsledku zákazu. „Jestli se tento jev stane trendem před ostatními zakázanými státními svátky a po nich, tak se domnívám, že přinejmenším téhle prodejně tržby rozhodně nijak zvlášť nepoklesnou,“ dodal.
Zda tomu tak skutečně je, lze zjistit jen obtížně. Řetězce jsou totiž na údaje o tržbách skoupé. „Vliv na tržby považujeme za interní údaj, který nesdělujeme,“ vysvětlila mluvčí Lidlu Kateřina Holá.
Ztráta tržeb obchodníků kvůli zákazu prodeje o některých státních svátcích má podle odhadů Mezinárodní asociace nákupních center dosáhnout zhruba čtyř miliard ročně. Hospodářská komora ČR (HK) a Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR) chtějí proti zákonu bojovat ústavní stížností. [celá zpráva]