Článek
„Necháme osadit značkami zbytek D1,“ potvrdil Novinkám mluvčí podniku Jan Rýdl. Jedná se o druhou etapu rozmístění značek zákazu předjíždění kamionů. Přibudou od Mirošovic na 21. kilometru až po 90. kilometr u Humpolce a také mezi Jihlavou a Velkým Meziříčím. Na Vysočině a v úseku před Brnem jsou tyto značky už od listopadu.
Podle Rýdla se silničáři rozhodli vyčkat s druhou etapou na dokončení zimní údržby. Původně šéf silničářů Radek Mátl mluvil o rozmisťování již od února, pokud to počasí dovolí.
Přesný termín v dubnu zatím mluvčí nesdělil. V listopadu však první etapa proběhla během jediného víkendu.
Jede v levém pruhu a za ním šňůra aut. Policejní dron na D1 natáčel kamiony při pomalém předjíždění
Dohromady bude na D1 okolo tří stovek značek. Staví také u každého nájezdu a pak znovu zhruba v kilometrových intervalech, aby se řidiči nemohli vymlouvat, že je při najetí na dálnici přehlédli.
Kamiony budou moci předjíždět jen v krátkých úsecích, kde jsou stoupací pruhy. Jinak jim hrozí postih.
„Od prvního ledna platí zpřísnění zákona o silničním provozu. Policie bude moci na místě uložit sankci za nepovolené předjíždění ve výši 4500 až 5500 korun, s přestupkem je spojena šestibodová sankce,“ upozornil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Bodová sankce je poměrně přísná. Pokud by byl řidič kamionu přistižen dvakrát, tak se vyboduje a přijde o řidičský průkaz.
Lepší by bylo proměnlivé značení
Při sněhové kalamitě začátkem zimy sice značky na Vysočině zablokování kamiony nezabránily, jinak je ale jejich rozšíření pro řidiče osobních aut dobrá zpráva. Samotní šoféři nákladních aut to tak ovšem nevidí.
„Uvítali bychom, kdyby rozšiřování zákazů předcházely analýzy nehodovosti a plynulosti provozu a následně by bylo vyhodnoceno, zda zákazy přispěly ke zlepšení. Nic takového jsme dosud neviděli,“ namítl Novinkám Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.
„Na západ od nás je zákaz předjíždění často řešen proměnnými značkami a přizpůsobuje se aktuální situaci. Takový přístup bychom rádi viděli i u nás, protože je zbytečné, aby na prázdné dálnici byla omezena jízda na jeden pruh,“ dodal Felix.
Za proměnlivé značení, jako mají v Německu nebo Rakousku, by se přimlouval i dopravní expert Roman Budský z platformy Vize 0. „Když doprava zhoustne nebo se zhorší počasí, objeví se proměnlivé značení zákazu předjíždění nebo úplný zákaz jízdy nákladních aut v levém pruhu,“ řekl Novinkám.
S takovými značkami se ale počítá až pro budoucí úseky dálnic s rychlostním limitem 150 kilometrů v hodině. Taková telematika je oproti plechovým značkám drahá.
Podle Felixe z Česmadu je nešťastné vše řešit jen restrikcemi. „Rekonstrukce D1 a její rozšíření na tři pruhy byla promarněná příležitost, když bylo jasné, že kapacitně nebude stačit,“ dodal. Podle ministerstva by měla provoz v budoucnu odlehčit dálnice D35 z Čech na Moravu, na tu si ale ještě pár let počkáme. Plánovaný termín dokončení je zatím rok 2029.