Článek
Úřad teď musí rámcové smlouvy na nákup autobusů posoudit znovu. Mluvčí úřadu Martin Švanda řekl, že ÚOHS i přes nové posuzování soudní rozhodnutí napadne kasační stížností.
Antomonopolní úřad rámcové smlouvy na autobusy v délce 10,5 metru a 12 metrů posuzoval ve dvou řízeních, v obou na návrh výrobce autobusů SOR. DSÚK uzavřela rámcové smlouvy se společnostmi Scania a Zliner v jednacím řízení bez uveřejnění.
ÚOHS rozhodl loni v dubnu, že jednací řízení bez uveřejnění může být při zadávání veřejné zakázky použito, pokud v předchozím otevřeném řízení nedostane zadavatel žádné nabídky nebo podstatně nezmění zadávací podmínky. Podané rozklady pak předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl v červenci loňského roku.
DSÚK sice dříve tendr na dodávku autobusů vyhlásil, SOR však tendr u antimonopolního úřadu napadl s tím, že v něm jsou nezákonně nastavené zadávací podmínky. Konkrétně šlo o stanovení minimální délky autobusu, minimální šířky dveří, minimální objem palivových nádrží a minimální kapacitu akumulátorových baterií. Kraj poté soutěž zrušil a obrátil se přímo na Zliner a Scanii.
Podle rozhodnutí úřadu si úřad nedostatek nabídek v původním tendru způsobil špatně nastavenými podmínkami sám a nesplnil tak zákonné podmínky pro jednací řízení bez uveřejnění.
Dopravní společnost Ústeckého kraje dostala pokutu 18 milionů za nákup autobusů
„Musíme se nejprve seznámit s kompletní argumentací soudu v písemném vyhotovení rozsudku, ale již prvotní informace o důvodech zrušení našich rozhodnutí jsou pro nás značně zarážející. Zcela jistě budeme podávat kasační stížnost,” uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.
ÚOHS v květnu za uzavření rámcových smluv uložil DSÚK pokutu 18 milionů korun, ta ale zatím není pravomocná. „Pokuta uložená za přestupky související s těmito zakázkami pravomocná není, úřad bude muset po dnešních rozsudcích příslušně procesně zareagovat i v tomto řízení o pokutě,” dodal Švanda.
Proti rozhodnutí krajského soudu se lze bránit kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.