Článek
„Jsem sice přesvědčena, že bychom měli v Evropě rychle směřovat k bezemisním automobilům, politická sféra ani automobilky však nemohou mít zájem na náhlém zhroucení trhu dieselových vozů, které by bylo důsledkem lokálních zákazů jejich provozu," napsala Bieńkowská.
„To by odvětví pouze zbavilo prostředků nezbytných k investicím do bezemisních vozů,” dodala.
Nedodržování limitů
Volání po zákazu naftových automobilů se objevila zejména v některých velkých německých městech, jako je Mnichov a Stuttgart. Útok na dieselové vozy odráží obavy z nadměrných emisí toxických oxidů dusíku z těchto vozů. Ty jsou reakcí na skandály s obcházením emisních testů, které vypukly předloni u největší evropské automobilky Volkswagen.
Politici v předešlých letech vývoj naftových technologií podporovali jako úspornější variantu benzinových vozů a kladli důraz hlavně na to, že mají nižší emise netoxického oxidu uhličitého. Velké německé automobilky do vývoje dieselových vozů díky tomu vložily velké investice.
Bieńkowská ve svém dopise vyzvala ke stažení všech automobilů s nadměrnými emisemi oxidů dusíku ze silnic, automobily by to ale podle ní měly udělat dobrovolně. Komisařka rovněž nadnesla možnost zřízení úřadu pro testování emisí na úrovni EU, pokud národní úřady nebudou schopny proti obcházení limitů zasáhnout.
Vyhověla lobbistům, naznačuje analytik
Podle některých expertů se komisařka v tomto dopise podrobila požadavkům automobilek. „Její dopis obsahuje některé formulace, které podle nás ukazují, že lobbisté u ní zabodovali,” řekl analytik Max Warburton z výzkumné firmy Bernstein.
Zástupci automobilek podle něj poukazují na to, že zákaz dieselů by podkopal jejich zisky a zaměstnanost, narušil snahy o snižování emisí oxidu uhličitého a poškodil majitele těchto aut.
Německá média na jaře psala, že Německo a další země včetně České republiky brzdí na úrovni EU návrhy na přísnější kontroly a tresty pro automobilky, které obcházejí emisní normy. Německo podle tisku také odmítá návrhy na přísnější kontrolu úřadů v jednotlivých členských zemích, které jsou zodpovědné za dohled nad dodržováním emisních norem. Je i proti tomu, aby se testy emisí u prodaných aut prováděly na centrální evropské úrovni.