Článek
„K poklesu výroby došlo z důvodu celkového stavu v cyklistickém průmyslu,“ potvrdil Právu ředitel firmy Stanislav Matušů.
„Za covidu bylo vše nafouknuté tím, že v době prodejního boomu výrobci kol objednávali násobně víc, když všichni chtěli jezdit na kole. Pak se vše vrátilo k normálu a obvyklé sezonnosti a výrobci kol měli plné sklady,“ dodal.
Kol je na trhu extrémní přebytek
Opožděné modely pro loňský rok se tak podle něj potkaly s letošními novinkami. „Sezoně nepomohlo ani počasí, takže problémy se v našem odvětví prohloubily,“ podotkl Matušů.
K největšímu útlumu podle něj došlo v segmentu běžných horských kol nižší a střední třídy. Firma vyrábí například kola značek Superior nebo Rock Machine.
Bicykl od Lamborghini stojí jako malé auto
Přespříští rok očekávají oživení
Právě kvůli poklesu zakázek musel Bike Fun přizpůsobit výrobu současnosti. A s tím souvisí i snižování počtu zaměstnanců. Zatímco zkraje roku měla firma zhruba pět set padesát zaměstnanců, na konci roku jich má být méně než čtyři sta.
Výpovědi dostali zejména mechanici výroby jízdních kol. A kvůli poklesu poptávky firma zrušila i dvousměnný provoz v lakovně.
Stav zaměstnanců chce pak udržet, v průběhu roku 2025 očekává v cyklistickém průmyslu oživení.
Zatímco loni Bike Fun, který patří do české skupiny Consillium miliardáře Tomáše Němce, vyrobil přes 189 tisíc kol, letos jich má být 155 tisíc. Matušů letos očekává obrat 2,7 miliardy korun, zatímco loni činil 2,9 miliardy.
Ceny šly dolů a nabídka je pestrá
„Kol je na trhu extrémní přebytek. V letošním roce se potkal výrazný pokles poptávky s rekordním počtem vyrobených a dovezených kol,“ potvrdil Právu ředitel prodejce kol Bikero Martin Kudrna.
Výrobci dílů podle něj dohnali zpoždění a dodávají výrobcům kol všechny předobjednané sady z let minulých, a výrobci tak produkují další a další kola do už tak přeplněných skladů.
Řada výrobců proto i aktuální modely kol během sezony několikrát zlevňovala, z čehož má prospěch zákazník. Ceny jsou nižší, nabídka široká.
„I my usilovně pracujeme na tom, abychom od našich dodavatelů nakoupili nyní kola za výrazně zlevněné ceny a mohli nabídnout zákazníkům v podzimních výprodejích či blížící se slevové akci Black Friday kola za opravdu výhodné ceny,“ dodal Kudrna.
Anketa
Jak Právu potvrdil i Martin Štorek, majitel prodejny jízdních kol v Řevnicích, poptávka po nových kolech je sice slabší, zato mu přibyla práce se servisem kol, jichž se v předchozích letech prodalo významně více.
Podle údajů Českého statistického úřadu klesla v září průměrná cena jízdních kol meziročně o 7,5 procenta. Zatímco cena horského kola činila před rokem v průměru přes 18 tisíc korun, letos v září už se pohybovala mírně pod 17 tisíci korunami.