Článek
Spor v tendru ohledně úseku D11, který má propojit českou dálnici s polskou rychlostní silnicí S3, otevřenou loni v září, zdržel zahájení stavby o deset měsíců. Loni zakázku vyhrála polská společnost Budimex, letos v dubnu ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tendr zrušil z podnětu MI Roads. ŘSD tak muselo jednotlivé nabídky znovu posoudit a znovu vybrat vítěze.
Z nového tendru vzešlo vítězně právě sdružení MI Roads. Budimex byl vyřazen kvůli údajné nekompetentnosti firmy na stavbu tunelů, které jsou na dálniční trase dva. Polská firma se v květnu proti rozhodnutí odvolala k ÚOHS, avšak neúspěšně.
Po nabytí PM rozhodnutí UOHS uzavřelo ŘSD smlouvu se zhotovitelem stavby “D11 1109 Trutnov - st. hr. ČR/PR”, kterým je sdr. MI Roads a.s.; Doprastav a.s.; Metrostav TBR a.s.; Subterra a.s. a Duna Aszfalt za cenu 11,7 mld. Kč bez DPH. Realizace stavby bude zahájena dne 11.10.2024.
— Radek Mátl (@MatlRadek) October 8, 2024
Zásadní posun nastal minulý týden, kdy antimonopolní úřad vyloučení Budimexu z tendru potvrdil a zároveň potvrdil výběr sdružení MI Roads. Po nabytí právní moci rozhodnutí úřadu mohly ŘSD a sdružení MI Roads smlouvu podepsat.
Ministerstvo dopravy podpis smlouvy označilo za zlomení prokletí. „Všechny komplikace se podařilo zvládnout v rekordním čase. Hotovo bude v roce 2027,“ uvedl úřad na síti X. Připomněl, že 21 kilometrů dlouhý úsek bude mít 28 mostů, dva tunely, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn.
„Posun zahájení projektu způsobil všem zúčastněným včetně nás velké komplikace. Teď je důležité maximálně využít zbývající čas do zimy, kterého již není mnoho,“ uvedl ke stavbě předseda správní rady MI Roads Zdeněk Ludvík.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. V pondělí ŘSD na stavbu získalo nepravomocné stavební povolení. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
Budimex v tendru nabídl cenu 11,35 miliardy korun bez DPH. Sdružení vedené MI Roads nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu, a to 11,71 miliardy korun bez DPH. Předpokládaná cena před soutěží byla 13 miliard korun. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav. Dalšími členy sdružení jsou společnosti Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.