Článek
Bagr se zakousl do jednoho z objektů na ploše ve směru do Německa. „Zboříme ho za týden, pak se pustíme do dalších,“ sdělil stavbyvedoucí Milan Rypar. Po obou stranách autostrády půjde k zemi devět budov z devadesátých let. Většinou jsou nevyužité, zbylí zájemci vyklidí pozice během několika týdnů. „Demoliční práce by měly skončit do léta,“ informoval Rypar.
Tato operace vyjde na téměř šestnáct milionů, náklady na vybudování vlastní odstavné plochy se ale budou zřejmě blížit k půl miliardě korun. „Kapacita parkoviště pro kamiony se zvedne z necelých tří set na pět set devět míst,“ uvedl Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. „Celé prostředí bude kulturnější, vždyť jde o místo, kde se vstupuje do České republiky. Přibude zeleň, počítáme s vybudováním potřebného sociálního zázemí - teď je jen na čerpací stanici a to je zcela nedostatečné,“ upozornil Rýdl. Kromě záchodů a sprch dojde i na obchod a také třeba dětské hřiště nebo fitness zóny, kde si mohou šoféři zacvičit. „Po tom volají především polští a bulharští řidiči,“ poznamenal Rýdl. „Změní se rovněž organizace parkování, dispozice ploch musí umožňovat strojní čištění,“ podotkl mluvčí.
Zatím jsou připravené podklady pro stavební povolení. „Po jeho získání vysoutěžíme firmu a snad ještě letos se začne stavět, hotovo by mohlo být koncem příštího roku,“ doplnil Rýdl.
Rumunská kamioňačka přetvořila svůj vůz do velmi osobitého stylu
Letos dvě stě
Rozvadov je jen jedna z vlaštovek. „V nejbližších osmi letech chceme kapacitu parkovacích míst především kolem dálnic zvýšit o více než dva tisíce dvě stě,“ konstatoval Rýdl.
Ještě letos jich přibude kolem dvou set, třeba 113 na odpočívce D8 Klíčany těsně před Prahou, dalších padesát bude připraveno koncem roku na novém úseku D4 u Krsic. Příští rok to bude celkem 854 nových stání pro kamiony - kromě Rozvadova vzniknou třeba i na čtyřech místech D1, na odpočívkách Speřice, Mikulášov, Velké Meziříčí a Klimkovice.
„Podle některých odhadů chybí v Česku na třináct set míst pro těžkou nákladní dopravu,“ připomněl Rýdl a dodal: „Řidiči kamiony odstavují na místech, která nemají s bezpečným parkováním vůbec nic společného. Jsou schopní stát na benzínových pumpách, na dálničních nájezdech, na pruzích. A odůvodňují to právě tím, že je tady nedostatek parkovacích míst.“