Článek
Stavba řeší pokračování dálnice D11 od Hradce Králové severním směrem na Polsko. Má ulevit dlouhodobě přetížené silnici I/33. Součástí úseku je i jedna estakáda.
„Ještě letos zahájíme stavbu patnáctikilometrového úseku z Hradce do Smiřic. Dohromady tak budeme stavět více než 22 kilometrů nové dálnice D11,“ řekl na zahájení stavby ministr dopravy Dan Ťok. Celý úsek má být podle plánu dokončen také v roce 2021.
Dálnice z Hradce Králové ve směru na Jaroměř odvede dopravu z nynější tranzitní silnice číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod. Tato silnice patří k nejzatíženějším v Královéhradeckém kraji a její kapacita je podle silničářů již zcela vyčerpána. Denně po silnici z Hradce Králové směrem na Jaroměř nyní projede až 17 tisíc aut.
„V přípravě je i zbývající část dálnice k hranicím. Realizace navazujících úseků z Jaroměře do Trutnova a na státní hranici s Polskem je závislá na vydání územních rozhodnutí. Zahájení těchto dvou posledních úseků D11 předpokládáme v roce 2022,“ dodal Ťok.
Úsek z Jaroměře okolo Trutnova do polské Lubawky plánují stavbaři dokončit v roce 2025. Poláci dorazí s dálnicí k Lubawce s dvouletým předstihem.
„Rok 2025 bude znamenat souvislé dálniční propojení mezi Prahou, Varšavou a Štětínem. Nic nás nezastaví. Peníze jsou. Letos dokončíme posledních 120 kilometrů na trase z Bolkowa, ležícího zhruba třicet kilometrů od česko-polské hranice, k Baltu,“ slíbil polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk, podle něhož Poláci nyní staví kilometr dálnice v průměru za 150 miliónů korun. „Ještě v roce 2015 to bylo 250 miliónů,“ podotkl Adamczyk. Češi nyní za dálniční kilometr utratí 172 miliónů. „Dříve šlo až o 600 miliónů,“ srovnává šéf ŘSD Jan Kroupa.
Dálnice D11 je součástí významného evropského koridoru z Francie do Německa, Česka, Polska a Ruska.
„Dokončením D11 dojde ke snížení hlukové zátěže, emisí z dopravy a vysokého rizika dopravních nehod. Obyvatelé žijící v zástavbě, která je v blízkosti dálnice, budou ochráněni protihlukovými opatřeními, která není možné efektivně provádět na stávajících silnicích z důvodů šířkových parametrů,“ zrekapituloval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Stavbě D 11 ze Smiřic do Jaroměře předcházel rozsáhlý archeologický průzkum s překvapivými výsledky. Archeologové objevili pozůstatky početných sídlišť od neolitu před zhruba osmi tisící lety po středověk a období tzv. Bramborové války mezi Rakouskem a Pruskem (1778-1779). Unikát představuje objev pravěkého krematoria a provrtané římské mince s emblémem císaře Marka Aurélia (121-180).
„Šli jsme skoro najisto. Možnost archeologických nalezišť naznačovaly artefakty nacházené při orbě,“ popisuje archeolog Miloš Bernart.
Dálnice D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových necelých 91 kilometrů. Od loňského srpna dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do městské části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou rychlostní silnici S3.