Článek
„Zahajujeme pětileté období, kdy se bude intenzivně stavět dálniční spojení mezi Hradcem Králové a Jičínem,“ konstatoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Součástí stavby je čtrnáct mostů, jedna mimoúrovňová křižovatka a kvůli blízkosti obytné zástavby pět kilometrů protihlukových stěn.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládá, že na čtyřproudovou komunikaci následně naváže dálniční koridor do královéhradeckého předměstí Plotiště a úseky D 35 v Pardubickém a Olomouckém kraji.
Na staveništi dálnice u Olomouce našli 20 hrobů ze tří období
„Realizace stavby bude mít velmi vysoké tempo, se zhotovitelem se podařilo vyjednat možnost rychlejšího zprovoznění dálnice, která by tak řidičům měla být k dispozici za dva roky,“ slíbil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Úsek mezi Hořicemi a Sadovou je první částí D35, která ve finále povede z Hradce Králové k Jičínu a na kterou později naváže silnice I. třídy k dálnici D10 u Turnova,“ doplnil.
Stavbě předcházel rozsáhlý archeologický průzkum, jelikož prochází místy bojů prusko-rakouské války z roku 1866, zejména její rozhodující bitvy u Hradce Králové.
Dálnice D 35 s délkou 260 kilometrů, která je druhou nejdelší v Česku, propojí po dokončení v roce 2030 Liberec, Hradec Králové a Olomouc, tedy západ a východ republiky, čímž vytvoří alternativu k D 1 dlouhé 366 kilometrů.
Trasa byla navržena v roce 1963 a první úseky západně od Olomouce se podařilo zprovoznit v letech 1978 až 1986. Doposud nejdelší, šedesátikilometrová část D 35 spojuje Mohelnici s Lipníkem nad Bečvou.
Nejmladší, patnáctikilometrový úsek z Časů do Ostrova před Vysokým Mýtem se podařilo dokončit koncem loňského roku. Další osmikilometrová část D 35 ze Džbánova na Ústeckoorlicku na předměstí Litomyšle s plánovaným dokončením v roce 2027 by se mohla začít stavět začátkem příštího roku.
Výstavbu jednotlivých úseků D 35 v Pardubickém a Libereckém kraji leckde komplikují připomínky měst a obcí. Plán vést dálniční koridor z Turnova do Jičína středem Českého ráje stále leží v žaludku ekologům.