Článek
Dopravci na hlavních vlakových koridorech, jako jsou úseky tratí mezi Prahou a Pardubicemi, Českou Třebovou, Olomoucí, Ostravou, Brnem či Břeclaví, musí od začátku srpna používat nový evropský zabezpečovač, pokud je jím úsek vybaven, lokomotiva má mobilní část ETCS a strojvedoucí absolvoval patřičný výcvik.
„Cílem opatření je, aby po traťových úsecích s instalovaným a prověřeným systémem ETCS jezdilo co nejvíce vlaků pod dohledem tohoto systému. Právě provoz různých typů vozidel po infrastruktuře s ETCS pomáhá identifikovat případné nedostatky tak, aby k 1. lednu 2025 při zavedení výhradního provozu systém spolehlivě fungoval,“ řekla Novinkám mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Strojvedoucí RegioJetu před nehodou minul dvojí varování
Nyní se na zmíněných tratích nejedná o výhradní provoz ETCS, nýbrž o provoz smíšený. Drážní úřad v opatření vyjmenoval konkrétní úseky jako Česká Třebová – Olomouc, Modřice – Břeclav, Hustopeče u Brna – Šakvice, Hrušovany u Brna – Židlochovice, Břeclav – Přerov – Bohumín nebo Beroun – Ejpovice.
„Pro dopravce už tedy nebude využívání ETCS na čistě dobrovolné bázi. Neznamená to ale, že by například vlaky bez palubní jednotky ETCS na tyto tratě se smíšeným provozem nesměly,“ upřesnil pro Novinky mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Vlakoví dopravci pak budou muset do tří měsíců informovat, jak nařízení plní. Pokud ne, nemuseli by získat od úřadu potřebné jednotné osvědčení o bezpečnosti.
Drážní úřad se v rozhodnutí odvolává na již letité doporučení uspíšit zavádění ETCS ze strany Drážní inspekce. Načasování ale přichází nedlouho po tragické nehodě v Pardubicích, po níž ministr dopravy Martin Kupka (ODS) mluvil o nutnosti zrychlení zavádění ETCS. Konkrétně hovořil o zapínání systému v září.
Zabezpečovač ETCS znamená miliardové investice do vybavení železnice i vlaků, kdy stát pomáhá i dopravcům dotacemi z evropských peněz. ETCS by měl být v budoucnu jednotným zabezpečovačem v Evropě a měl by nahradit zhruba dvacítku národních systémů zabezpečení.
Vlakové koridory zabezpečíme, rezignaci nechystám, říká Kupka
Ve výhradním provozu ETCS funguje zatím jen na trati Olomouc – Uničov, kde začátkem roku docházelo k technickým problémům. Ty se ale podle resortu dopravy povedlo odstranit i díky posílení výkonu antén na vozidlech.
Mezi experty zaznívají také kritické hlasy, které volají po odkladu lednového spuštění ETCS ve výhradním provozu na koridorech. Stát se snaží i proto lépe připravit.
České dráhy zatím na nový vlakový zabezpečovač ETCS proškolily více než 750 strojvedoucích, zhruba dvě třetiny z potřebného počtu. Všichni strojvedoucí RegioJetu dokončili teoretickou část školení a začínají praktickou část. Leo Express zatím zabezpečovač instaluje a s výcvikem bude začínat.
Palubní část zabezpečovače ETCS mají ČD nainstalovanou ve více než 420 vozidlech. RegioJet ETCS postupně instaluje na desítky svých lokomotiv.