Článek
Egyptský prezident Abd al-Fattáh Sísí ve čtvrtek ohledně vyproštění lodě hovořil o 48, maximálně 72 hodinách, nizozemská společnost Smit Salvage, která už se podílela na vyzvednutí lodi Costa Concordia či ponorky Kursk, ale mluví o více dnech až týdnech.
Zablokovaná vodní cesta umocňuje zátěž dodavatelských řetězců, které už se potýkají s dopady pandemie a s nárůstem poptávky. Námořní dopravu navíc komplikuje nedostatek kontejnerů a přetížené přístavy.
„Vysoká spotřebitelská a průmyslová poptávka, celosvětový nedostatek kontejnerů a nízká spolehlivost služeb přepravních společností způsobily, že dodavatelské řetězce může snadno zasáhnout i malý vnější otřes,” uvedli analytici Moody's. „V tomto kontextu nemohlo být načasování incidentu horší,” dodali.
Kapacita lodí mezi Asií a Evropou je plně vytížená kvůli vysoké poptávce evropských dovozců. Evropské přístavy se kvůli protipandemickým opatřením potýkají s nedostatkem pracovní síly, upozornil Greg Knowler z poradenské společnosti IHS Markit.
Zablokovaný Suez by českou ekonomiku ohrozit neměl, míní ekonomové
V Česku jen malé komplikace. Zatím
V České republice podle ekonoma skupiny Roklen Pavla Peterky nelze vyloučit komplikace v individuálních případech. „Průmysl v Evropě hlásí už pár měsíců nedostatek výrobních vstupů. Kolínská Toyota před pár dny oznámila zastavení výroby na 14 dní vlivem nedostatku polovodičů,“ uvedl pro Novinky.
„Opoždění dodávek z Asie by tak mohlo mít u některých průmyslových podniků vliv na plynulý chod výroby. U dostatkového zboží neočekávejme přílišné komplikace, kdy výrobci i prodejci mohou sáhnout po skladových zásobách, které s mírným zpožděním doplní, až lodě dorazí do cíle,“ dodal.
Větší problémy v tuzemsku však ekonomové zatím neočekávají. „Zásadní problémy v Česku to nezpůsobí. Zpoždění v délce jednotek dnů je nyní nerozeznatelné od zpoždění z jiných příčin,“ sdělil Novinkám hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.
Kapitán lodi, která zablokovala Suez, si krátil čekání složitým manévrováním. Nakreslil obrazec genitálií
„Globální logistické sítě jsou covidem roztrhány více, než co může způsobit jedna zaseklá loď v Suezu. Za normálních okolností by starý kanál nemohl stačit a fronty by stejně vedly ke zpožděním, nyní je však globální doprava pod normálem,“ domnívá se.
Situace by se však mohla změnit, pokud by se plné splavnění cesty protáhlo kvůli počasí až na týdny, jak varují někteří analytici v zahraničí.
Suezem ročně propluje 30 procent veškeré kontejnerové dopravy a obecně jím proudí asi 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje. Loni touto vodní cestou proplulo 19 tisíc lodí, což je přes 50 plavidel denně.
Provoz v Suezu byl kvůli zablokované lodi přerušen. Denní ztráty jdou do stovek miliard
Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodě vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru. Zhruba 90 procent světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě.
Delší než půlka Václavského náměstí
Kontejnerová loď Ever Given měří na délku 400 metrů a široká je 59 metrů. Taková rozloha podle nástroje na serveru Václaváky.cz odpovídá 3,31 fotbalových hřišť v Edenu nebo více než polovině (0,56) Václavského náměstí v Praze. Loď váží 220 tisíc tun, což je více než 2000 plejtváků obrovských.
Loď měla nehodu také v roce 2019 na Labi v Hamburku, kde narazila na ukotvený trajekt. Byla vyrobena v roce 2018. Patří k největším na světě a může naložit až 20 tisíc kontejnerů.