Článek
„Hlavní příčinou havárie je technické řešení, tedy nedostatky v projektu. Spodní základna je hodně úzká a zeď ve spodní části nese velké zatížení,“ řekl ve středu Právu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Dodal, že dalším problémem, který za havárii může, bylo i použité kamenivo na zásyp prostoru mezi původní skálou a gabionovou stěnou. „Bylo totiž příliš jemné a zadržovalo tak vodu. Tím se ještě více zvýšil tlak na spodní část stěny,“ líčil Rýdl.
Zhotovitel stavby, což je společnost Eurovia, vše opraví na své náklady, přestože nebyla autorem projektu. Do týdne musí Eurovia předložit technologický návrh svého dalšího postupu.
„Eurovia na vlastní náklady už provedla diagnostiku i odstranění zbytků stěny. Do dvou měsíců by měla začít realizace toho nápravného opatření, o kterém jsem hovořil,“ upřesnil Rýdl.
Chyby mohou být i jinde
Podotkl, že na území Moravskoslezského kraje mohou být i další podobné úseky, kde bylo použito stejné či podobné řešení. „Nebudeme čekat na případnou havárii, ale zhotovíme analýzu. Výsledky bychom měli znát do 14 dnů a pak se rozhodneme, jak budeme dále postupovat,“ uvedl Rýdl.
Loňský pád gabionové stěny na silnici spojující Ostravu s Opavou se naštěstí obešel bez nehody či zranění. Kvůli havárii však v místě sesuvu musí řidiči jezdit sníženou rychlostí, která je stanovena na 80 kilometrů za hodinu.
Silnice spojující Ostravu a Opavu byla otevřena v říjnu 2015. Začíná na hranicích Ostravy, míjí obce Velká Polom a Hrabyně a v Mokrých Lazcích se napojuje na původní silnici. Stavba téměř desetikilometrového úseku stála zhruba 4,5 miliardy korun.