Článek
V současnosti je systém vůči řidičům poměrně benevolentní. Pokud kvůli vážnému přestupku přijdou alespoň na měsíc o řidičský průkaz v jiné zemi EU, než ve které jim byl vydán, tak ve většině případů se zákaz vztahuje pouze na danou zemi, v níž k přestupku došlo, přičemž ve zbytku Unie mohou řidiči jezdit dál.
Nová pravidla mají zajistit, že pozastavení, omezení nebo odnětí řidičského průkazu v zahraničí bude platit ve všech zemích EU. Rozhodnutí bude předáno zemi, která řidičský průkaz dotyčnému vydala, a ta oprávnění řidiči odebere. Tím se dosáhne toho, že řidič nebude smět řídit v žádném členském státě.
„Jsem přesvědčen, že tato směrnice nejen pomůže snížit počet dopravních nehod, ale také přispěje k lepšímu povědomí občanů o zodpovědnější jízdě a ochotě dodržovat pravidla a přijmout důsledky jejich porušení bez ohledu na to, kde v EU jezdíme,“ uvedl ke směrnici její zpravodaj v Evropském parlamentu Petar Vitanov.
Anketa
V navrhovaném mechanismu EK je několik výjimek. Například když daný přestupek není ve státě, který průkaz vydal, trestán zákazem řízení. V takové situaci by nemusel řidič o své oprávnění přijít ani v domovské zemi.
Evropský parlament chce, aby mezi přestupky, kterých se mechanismus má týkat, bylo i řízení bez platného řidičského oprávnění. Návrh Komise počítá s tím, že zákaz řídit vozidla by měl mít unijní efekt u přestupků jako řízení pod vlivem alkoholu či drog, u nadměrného překročení povolené rychlosti či u přestupků, jež vedly k úmrtí či vážnému zranění. Europoslanci také chtějí upřesnit některé lhůty obsažené v textu.
Europoslanci chtějí změnit výjimku, kdy stát, jenž vydal řidičský průkaz, nemusí aplikovat zákaz řízení u nadměrné rychlosti. Komise počítá s tím, že by se unijní zákaz nevztahoval na přestupky s překročením rychlosti do 50 kilometrů za hodinu. Parlament chce, aby se tato tolerance vztahovala jen na silnice mimo město, ve městě by to mělo být maximálně 30 kilometrů za hodinu.
Brit jezdil šedesát let bez řidičáku, teď jej policie přistihla
