Článek
V současnosti je systém vůči řidičům poměrně benevolentní. Pokud kvůli vážnému přestupku přijdou alespoň na měsíc o řidičský průkaz v jiné zemi EU, než ve které jim byl vydán, tak ve většině případů se zákaz vztahuje pouze na danou zemi, v níž k přestupku došlo, přičemž ve zbytku Unie mohou řidiči jezdit dál.
Nová pravidla mají zajistit, že pozastavení, omezení nebo odnětí řidičského průkazu v zahraničí bude platit ve všech zemích EU. Rozhodnutí bude předáno zemi, která řidičský průkaz dotyčnému vydala, a ta oprávnění řidiči odebere. Tím se dosáhne toho, že řidič nebude smět řídit v žádném členském státě.
„Jsem přesvědčen, že tato směrnice nejen pomůže snížit počet dopravních nehod, ale také přispěje k lepšímu povědomí občanů o zodpovědnější jízdě a ochotě dodržovat pravidla a přijmout důsledky jejich porušení bez ohledu na to, kde v EU jezdíme,“ uvedl ke směrnici její zpravodaj v Evropském parlamentu Petar Vitanov.
Anketa
V navrhovaném mechanismu EK je několik výjimek. Například když daný přestupek není ve státě, který průkaz vydal, trestán zákazem řízení. V takové situaci by nemusel řidič o své oprávnění přijít ani v domovské zemi.
Evropský parlament chce, aby mezi přestupky, kterých se mechanismus má týkat, bylo i řízení bez platného řidičského oprávnění. Návrh Komise počítá s tím, že zákaz řídit vozidla by měl mít unijní efekt u přestupků jako řízení pod vlivem alkoholu či drog, u nadměrného překročení povolené rychlosti či u přestupků, jež vedly k úmrtí či vážnému zranění. Europoslanci také chtějí upřesnit některé lhůty obsažené v textu.
Europoslanci chtějí změnit výjimku, kdy stát, jenž vydal řidičský průkaz, nemusí aplikovat zákaz řízení u nadměrné rychlosti. Komise počítá s tím, že by se unijní zákaz nevztahoval na přestupky s překročením rychlosti do 50 kilometrů za hodinu. Parlament chce, aby se tato tolerance vztahovala jen na silnice mimo město, ve městě by to mělo být maximálně 30 kilometrů za hodinu.