Článek
Jak Rotbauer připomněl, počet kontrol inspektorů ČOI zaměřených na prodeje za akční ceny a sezónní slevy byl loni nižší než v roce předchozím, ovšem počet zjištěných nedostatků vzrostl o více než osm procent.
„To prakticky znamená, že ze 100 spotřebitelů, kteří se nechali zlákat nabídkou výhodného nákupu, nejméně 45 z nich nebylo seznámeno s cenou, informováno o výši slevy nebo bylo následně ošizeno při účtování ceny vybraného zboží,“ sdělil.
Kontroly inspektoři prováděli jak v klasických provozovnách, tak i v e-shopech, které nabízely zboží se slevou nebo za akční ceny. Kromě tisícovky pokut v celkové výši 13 miliónů byl v rámci kontrolní akce zakázán prodej 27 945 kusů výrobků za 1,3 miliónu korun, které nesplňovaly podmínky stanovené pro uvedení na trh.
Kontroloři zjistili, že obchodníci během výprodejů neplnili povinnost informovat o ceně, což byl jejich nejčastější prohřešek. Poměrně četným problémem bylo také porušení zásad poctivosti při prodeji.
Akční ceny a sezónní slevy – výsledky kontrol za rok 2013 | |||
---|---|---|---|
inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištěná porušení v % |
Středočeský a Hl. m. Praha | 408 | 126 | 30,9 |
Jihočeský a Vysočina | 359 | 234 | 65,2 |
Plzeňský a Karlovarský | 605 | 322 | 53,2 |
Ústecký a Liberecký | 497 | 151 | 30,4 |
Královéhradecký a Pardubický | 344 | 117 | 34,0 |
Jihomoravský a Zlínský | 360 | 240 | 66,7 |
Moravskoslezský a Olomoucký | 473 | 199 | 42,1 |
celkem | 3046 | 1389 | 45,6 |
Zdroj: ČOI |