Článek
„Zatímco dříve tvořily drtivou většinu klientely firemní flotily, dnes roste podíl soukromých osob. V posledních dvou letech se jejich počet zvýšil o desítky procent. Každý čtvrtý nově uzavřený kontrakt na operativní leasing je už nyní s nepodnikající fyzickou osobou,“ potvrdil Novinkám mluvčí společnosti UniCredit Leasing Petr Plocek.
Důvodů je podle něj několik. „Především jde o jednoduchost a předvídatelnost – zákazník přesně ví, kolik ho auto stojí měsíčně, a nemusí řešit servis, pojištění nebo následný prodej vozu,“ vysvětlil.
Navíc rostoucí ceny nových aut a vyšší úrokové sazby u úvěrů vedou k tomu, že stále více lidí preferuje užívání auta bez starostí před vlastnictvím. Motivací je také možnost častěji střídat vozy.
Ačkoliv je tento produkt i pro spotřebitele dostupný už řadu let, stále více lidí ho nyní využívá nejen z finančních důvodů, ale i kvůli změně životního stylu. V reklamách na něj lákají samotné automobilky.
Největší výhodou je zmíněná bezstarostnost. „V měsíční splátce bývá zahrnutý kompletní balíček služeb od povinného ručení a havarijního pojištění přes pravidelný servis a pneuservis až po asistenční služby. Klient se tedy stará jen o tankování,“ vylíčil Plocek.
Dalším benefitem je to, že zákazník po skončení smlouvy auto jednoduše vrátí. „A může si vybrat nové, aniž by řešil jeho prodej nebo zůstatkovou hodnotu,“ doplnil.
Například u Škody Fabia v základní výbavě se měsíční splátka operativního leasingu včetně kompletních služeb pohybuje kolem šesti až sedmi tisíc korun včetně DPH.
„U octavie je to přibližně devět až jedenáct tisíc korun včetně daně podle konkrétní výbavy a nájezdu. V porovnání s koupí vozu na úvěr vychází leasing často výhodněji v tom, že klient nemá vstupní investici, má jisté měsíční náklady a třeba po třech letech získá opět nové auto,“ doplnil Plocek.
Klient si kupuje službu
Specialista operativního leasingu a mobility společnosti Birne Jan Šmidt Novinkám řekl, že v Německu je formou operativního leasingu pořizováno každé druhé auto. V Česku je to zatím přibližně každé páté.
„Trend je však jednoznačný, zájem o tuto formu financování stabilně roste. Sílící poptávku sledujeme jak u podnikatelů a firem, tak i u soukromých zákazníků, kteří dnes již tvoří třiadvacet procent našeho portfolia,“ zmínil.