Článek
Lákat na vysoké slevy z tajemné „běžné či dřívější“ ceny, namísto uvádění opravdových slev z nejnižší ceny za posledních třicet dní, jak ukládá zákon. To je oblíbený trik supermarketů už několik let. Od praktik neustoupily ani letos, i když nepochodily s odvoláním u soudů a kritika vůči nim sílí.
Inspekce v prvním čtvrtletí potvrdila řetězcům za porušení zákona osmadvacet pokut celkem za 20,84 milionu korun. Ačkoliv jich udělili o dvacet šest méně než v závěru loňského roku, přitvrdili inspektoři s jejich výší, když v minulém období činila v souhrnu jen šest milionů korun.
Penny Market aktuálně obdržel od krajských inspektorátů devět pokut za 16,9 milionu. Na druhém místě hříšníků je se čtyřmi pokutami za celkem 2,4 milionu korun Albert a přes milion na pokutách zaplatila i Billa. Pokuty pro Kaufland, Lidl a Globus byly nižší.
„V prvním čtvrtletí nebylo vydáno žádné pravomocné rozhodnutí o uložení sankce společnosti Tesco,“ podotkl ústřední ředitel inspekce Jan Štěpánek.

Takto Penny Market uváděl a vypočítával slevy.
Pravomocné pokuty jsou rekordní. Čtyřmilionovou sankci Penny udělil inspektorát pro Ústecký a Liberecký kraj v Ústí nad Labem. Dalších několik pokut bylo kolem tří milionů korun. Maximální výše pokuty může být podle zákona pět milionů.
„Pokuta ve výši čtyř milionů korun je dosud nejvyšší, jaká byla Penny Marketu uložena, stejně tak celková výše sankcí, které v daném období nabyly právní moci,“ potvrdil Novinkám mluvčí inspekce František Kotrba.
Šlo o pokuty za prohřešky, kterých se řetězce dopustily dříve, většinou během loňského roku, ale i předloni. Úřad připomněl, že Penny Market měl předloni zisk přes 918 milionů korun, což ilustruje, že ani rekordní pokuta zdaleka není pro podnik likvidační.
Pravomocné pokuty řetězcům za 1. čtvrtletí 2025 |
---|
Penny Market, 9 pokut v celkové výši 16 889 000 Kč |
Albert, 4 pokuty v celkové výši 2 430 000 Kč |
Billa, 5 pokut v celkové výši 1 045 000 Kč |
Kaufland, 4 pokuty v celkové výši 175 000 Kč |
Lidl, 4 pokuty v celkové výši 280 000 Kč |
Globus, 2 pokuty v celkové výši 18 000 Kč |
Zdroj: ČOI |
I když inspekce trestala i třeba prodej alkoholu či pyrotechniky mladistvým, v mnohastránkových rozhodnutích o pokutách dominují ty, které se týkají špatného výpočtu slev.
Jeden typický příklad za všechny: v Penny ve Zlíně loni v říjnu prodávali džus Relax za 26,90 koruny. Deklarovaná sleva ve výši 48 procent byla vypočítána z částky 51,90 koruny, i když skutečná referenční cena, tedy ta nejnižší za posledních třicet dní, z níž se mají slevy vypočítávat, činila jen 24,90 Kč. Takže džus vůbec nebyl zlevněný, naopak stál o dvě koruny více.
V dalších případech trestané řetězce lákaly na vysoké slevy z „dřívějších cen“, a přitom správně vypočtená sleva oproti nejnižší nabízené ceně v posledních třiceti dnech odpovídala rovné nule.
Trik spočíval obvykle v tom, že „běžnou či dřívější cenu“ a výši slevy v procentech uváděly obchody velkým písmem, zatímco tu nejnižší za třicet dnů drobnými písmeny. Tyto snahy vyhovět zákonu jako chytrá horákyně ovšem inspekce trestala.
Nová pravidla pro výpočet slev začala v Česku platit v lednu 2023. Řetězce se pak snažily využít toho, že zákon sice zmiňoval povinnost uvádět nejnižší ceny za třicet dní, ale výslovně neříkal, že sleva v procentech musí být vypočtena právě z této ceny. Že to tak skutečně musí být, ale loni na podzim rozhodl Soudní dvůr Evropské unie.
Nyní to ale vypadá, že prodejci od svých triků ustupují. Nejen prodejny Penny Marketu v Praze už mají jiné cenovky na regálech než dříve. Že se jedná o výhodnou nabídku v akci, signalizuje jen jejich červená barva. Zmizely jak zavádějící údaje o „běžné ceně“, o níž měl sotvakdo ponětí, co vlastně znamená, tak i procentuální údaj o slevě.
„Dbáme na to, aby zákazníci měli k dispozici všechny důležité informace v souladu s legislativou. U výrobků uvádíme aktuální akční cenu, nejnižší cenu za posledních třicet dní a dobu trvání akce,“ řekla Novinkám mediální zástupkyně Martina Dvořáková.

Nové cenovky v Penny. Žádná falešná procenta slevy, která ostatně proti nejnižší ceně za 30 dní žádná není. Pozornost zákazníka má upoutat jen červená cenovka.

Cenovka u zboží v akci v Bille. Zavádějící údaj v procentech tu není, na druhou stranu ale chybí údaj o nejnižší ceně za posledních 30 dní.
Ke změně v zobrazování akčních cen v prodejnách Penny došlo minulý měsíc. V procentech řetězec vyjadřuje slevu už jen ojediněle, například u hotových jídel v krabičce. Pro rychle kazící se zboží totiž platí ze zákona u slev výjimka z pravidla o třiceti dnech. Co přesně do této kategorie spadá, ale zákon výslovně nestanovuje.
V Bille teď prodávají se slevou vyjádřenou v procentech například sýry, zatímco rudá cenovka u vína v akci uvádí pouze údaj o „naší ceně“. Informace o ceně před slevou ale schází.
„Pokud některé řetězce ustupují od dosavadních praktik, je možné, že tak činí proto, aby vyhodnotily nově vzniklou situaci a zvolily optimální strategii dalšího postupu při uvádění cen a slev,“ řekl Novinkám marketingový expert Robert Le Veneur.
Podle něj jinak obecně platí, že mnohé firmy mají propočítáno, kdy se jim vyplatí platit pokuty, pokud to vede ke zvýšení jejich zisků.