Článek
ČOI v posledním kvartále uložila za porušení zákona na ochranu spotřebitele řetězcům celkem 54 pravomocných pokut dohromady za šest milionů korun. Inspekce pokutuje nejen porušení pravidel u slev, ale i špatné účtování ceny či třeba prodej alkoholu a cigaret nezletilým. Nejvyšší pokuty nicméně padají právě za slevové akce.
Penny Market patří mezi dlouhodobě nejpokutovanější. Naposledy od ČOI obdržel jedenáct pravomocných pokut v celkové výši 2,2 milionu korun. Billa musí zaplatit šest pokut za 1,6 milionu korun a řetězec Albert pět pokut za celkem 1,1 milionu Kč.
„Ve čtvrtém čtvrtletí nebylo vydáno žádné pravomocné rozhodnutí o uložení sankce společnosti Globus a Makro,“ upřesnil pro Novinky ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Nedělejte z lidí hlupáky, vzkázal soud řetězci Albert. Potvrdil pokutu za slevy
Například v prodejně Penny ve Stříbře na Plzeňsku inspektoři ČOI loni při kontrole během jednoho květnového dne našli hned 15 položek zboží, u kterých nebyly slevy správně vypočtené z nejnižší ceny za posledních třicet dnů. Toto pravidlo přitom platí již od začátku předloňského roku 2023.
Takže kupříkladu zelený čaj tamní Penny nabízela za 15,90 Kč s deklarovanou slevou 34 procent. Tu odvodila z vyšší ceny 24,25 Kč, nikoli z ceny nejnižší, která činila 14,90 Kč.
Ve skutečnosti tedy čaj nebyl zlevněný, ale naopak o korunu dražší. Podobně i u dalšího zboží šlo většinou místo slevy o zdražení, v tom lepším případě byla cena stejná jako nejnižší před 30 dny, tedy sleva byla rovná nula.
Pravomocně uložené sankce ve 4. čtvrtletí 2024 | |
---|---|
Penny Market | Jedenáct pokut v celkové výši 2 246 000 Kč |
Billa | Šest pokut v celkové výši 1 645 000 Kč |
Albert | Pět pokut v celkové výši 1 123 000 Kč |
Tesco Stores | Sedm pokut v celkové výši 375 000 Kč |
Kaufland | Osm pokut v celkové výši 263 000 Kč |
Lidl | Čtyři pokuty v celkové výši 256 000 Kč |
Coop družstvo | Osm pokut v celkové výši 66 000 Kč |
Hruška | Čtyři pokuty v celkové výši 12 000 Kč |
Tesco Franchise Stores | Jedna pokuta v celkové výši 5 000 Kč |
Zdroj: ČOI |
Z fotek cenovek v Penny je vidět, že řetězec uvádí ne jednu, ale dvě referenční ceny. Menším písmem nejnižší za 30 dní, větším písmem vyšší „běžnou cenu“, ze které slevu vyčísluje.
„Penny v souladu s legislativou u prodávaných výrobků v akci uvádí všechny pro spotřebitele potřebné informace. Aktuální cenu, slevu oproti běžné ceně produktu a vždy i nejnižší cenu výrobku za posledních 30 dní. Tento způsob výpočtu slev je transparentní a pro zákazníky srozumitelný. Momentálně pracujeme i na technickém řešení, které by dávalo i jiné možnosti zobrazení,“ řekla Novinkám mluvčí Penny Marketu Martina Dvořáková.
Podle inspektorů ČOI ale takový postup v souladu s legislativou není. Evropský soud a nedávno i Krajský soud v Plzni jasně říkají, že sleva má být počítaná z nejnižší ceny za posledních 30 dní, a nikoli jakési „běžné ceny neurčitého data“.
Penny chybovala i v účtování, v některých příkladech u pokladny účtovala rovnou vyšší cenu než tu uvedenou na regále. Například u pracího prášku Persil v prodejně v Radonicích tak v neprospěch zákazníka připočetli 30 korun.
„Chyby souvisí především s lidskými pochybeními, ke kterým může dojít vzhledem k vysokému počtu našich obchodů a frekvenci změn cen u jednotlivých produktů. Jedním ze strategických cílů pro tento rok je rozšiřování digitálních cenovek, které již máme implementovány na sedmi desítkách prodejen,“ dodala mluvčí Penny Dvořáková. Technologie podle ní pomohou minimalizovat právě lidské chyby.
Zdražení převlečené za slevu
Billa dostala od inspektorátu ČOI pro Jihočeský kraj a Vysočinu pokutu rovný milion korun. Tu dostala za pochybení u slevových akcí, které inspektoři odhalili loni na jaře a v létě nejprve v Táboře a Českých Budějovicích, Humpolci a pak i několika dalších městech.
Trik je podobný tomu, který byl vidět u cenovky z Penny, jen místo „běžné ceny“ je označená „dříve“.
Konkrétní příklad za všechny, šampon Pantene byl opatřený cenovkou s textem: dříve 149,90 Kč, nová cena 119,90 Kč, AKCE - 20 %, nej. cena 30d 109,90 Kč. Dle správného výpočtu šlo o zdražení o deset korun.
„Byla zde uvedena také vyšší doplňková referenční cena, prezentovaná způsobem, který na první pohled upoutá spotřebitele,“ upozornili inspektoři. Uvádění další referenční ceny považují za nadbytečné a matoucí, ale především sleva nebyla vypočtena správně.
Řetězec Albert dostal také milionovou pokutu od inspektorátu pro Středočeský kraj a Prahu. Při kontrole loni v březnu porušil pravidla v prodejně v pražské Troji, na Černém Mostě i dalších, když lákal na slevy na pivo, víno, kávu nebo ovocné sirupy.
U soudu trik neprošel
Konkrétně tak u zrnkové kávy Tchibo v kilovém balení byla na regálové cenovce uvedena akční cena 349 korun, dříve (přeškrtnuto) 649 Kč, „akce – 46 %“ a dále ve spodní části cenovky menším písmem „nejvýhodnější cena za posledních 30 dní 299 Kč (+17 %).“
Albert se proti podobným pokutám snažil bránit u soudu, ovšem neúspěšně. Za slevový trik mu nedávno v lednu Krajský soud v Plzni potvrdil dvousettisícovou pokutu od ČOI uloženou před rokem.
„Spotřebitel je uváděn v omyl, jelikož je mu předkládána informace o slevě z částky, která neodráží reálný cenový vývoj v zákonem požadovaném období,“ stojí v rozsudku senátu krajského soudu v čele s Alexandrem Kryslem.
Obchodní řetězce zpochybňující pravidla slev v Evropské unii včetně Česka už dříve narazily také u Soudního dvora EU v Lucemburku. Ten loni v září také potvrdil, že sleva se musí počítat a uvádět vůči nejnižší ceně za posledních 30 dnů. Soud reagoval na konkrétní dotaz německého soudu kvůli sporu spotřebitelů s tamním řetězcem Aldi Süd.
Albert podobně jako některé další evropské řetězce argumentoval tím, že zákon sice ukládá uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní, výslovně ale neříká, že procentuální výše slevy má být vypočtená právě z této ceny. Tyhle argumenty ale soud rozmetal s odkazem na metodické pokyny Evropské komise i primární cíl zákona chránit zájmy spotřebitele proti zavádějícím údajům o slevách.
Slevová džungle: Nikdo už neví, co kolik stojí, stát to neřeší
Pokuty od ČOI řetězcům byly v posledním čtvrtletí loňského roku o něco vyšší než v předchozím kvartále, kdy nejvíc zaplatila Billa, v součtu necelý jeden milion.
Pokuty jsou nízké
Někteří ekonomové i politici upozorňují, že pokuty jsou v poměru k výši tržeb a zisků řetězců nízké. Například Penny Market v roce 2023 dosáhl čistého zisku 918,5 milionu korun a tržeb 55,4 miliardy korun. Dvoumilionová pokuta představuje jen dvě promile ze zisku.
„Pokuty jsou tak nízké, že často nevedou ke zjednání nápravy. Neustále se proto opakují stejné prohřešky. Je evidentní, že pro mnohé řetězce je výhodnější zaplatit nízkou pokutu a dál podvádět zákazníky,“ komentoval ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček.
ČOI může za porušení zákona o ochraně spotřebitele uložit pokutu do výše pěti milionů korun, ani k této horní hranici ale v praxi nesahá. Podle kritiků by se měl strop pokut navýšit minimálně o jeden řád na desítky milionů.
Podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) by šlo uvažovat o stanovení pokuty až do výše deseti procent z obratu firmy. Ministerstvo průmyslu a obchodu, pod které ČOI spadá, se za dobu působení bývalého ministra Jozefa Síkely (STAN) ke zvýšení pokut nemělo. Nový ministr Lukáš Vlček se o tom chce bavit.
„Na ministerstvu řešíme možnost navýšení stávajících limitů u pokut, nicméně v první řadě je třeba, aby byly naplno využívány současné možnosti,“ řekl Vlček Novinkám.